søndag 15. desember 2013

Svanesangen, del 2

fortsettelse fra Svanesangen

Jeg forteller ham at Pirolt en gang lagde en trehytte, jeg tror den var på Odderøya, og at man kunne overnatte i den hvis man ville, at noen jeg kjenner gjorde det. Den var visst veldig fin. - Ikke du?, sier han. - Nei, sier jeg, jeg visste ikke hvem Pirolt var da. Jeg forteller ham om at Pirolt en gang lagde egne sedler, man kunne kjøpe andre kunstverk av ham med dem, eller bare ha sedlene på veggen fordi de var fine i seg selv. Så sier jeg at jeg egentlig ikke vet så mye om kunst, er alltid så redd for å bli avslørt, det beste er å avsløre seg selv før noen andre gjør det. Det virker ikke som det gjør noe, jeg tror han vet mindre om kunst enn det jeg gjør. Vi har ihvertfall masse å si om hvert verk. Jeg tenker på et essay av Knausgård hvor han skriver at han har en lav smak i nesten alt; han hører på musikk bare for behag, han spiser bare for å bli mett og han kunne likegodt hørt på duringen fra vaskemaskinen som å høre på klassisk musikk, han har en lav smak i alt, bortsett fra kunst og litteratur. Jeg tenker på at jeg har en lav smak i kunst, eller at den er ikke-eksisterende siden det er så sjeldent den er tilgjengelig for meg. Jeg prøver å si noe om dette til han jeg ser på kunsten med. - Du har lav smak i musikk ihvertfall, siden du bare hører på rap, sier han. Jeg prøver å forsvare det, men det er så typisk, jeg blir alltid kritisert for musikksmaken. Det er kanskje tilpass for meg, jeg er jo ganske arrogant selv når jeg får greie på andres litteratursmak. Jeg sier til ham at det alltid er rappere som får tekstpriser, bare så du vet. (Det er selvsagt ikke helt sant, jeg overdriver, den eneste jeg kommer på akkurat da er Lars Vaular.) Jeg forteller ham at jeg skrev engelskeksamen om tekstene til Tupac, det var i førsteklasse på videregående, den dagen begynte jeg for alvor å interessere meg for poesi. Han sier at det ikke er så dumt da, jeg skal få lov til å like den musikken jeg vil. Jeg sier at selvsagt får jeg lov til å like det jeg vil, alle får lov til å like det de vil.

Ingen kommentarer: