Jeg
husker en gang jeg var nitten og sa til venninnene mine at jeg aldri
skulle bli sammen med noen, for da kom jeg til å miste meg selv. Jeg
fortalte dem at jeg gjorde så mange ting jeg ellers ikke ville gjort
når jeg var forelska, så tenk bare da på hvor mye av meg selv jeg
kommer til å miste når jeg blir sammen med noen.
Jeg kommer til å forsvinne helt. Da jeg var nitten hadde jeg nemlig
aldri vært sammen med noen, hadde bare vært ulykkelig/lykkelig
forelska og mange ganger ingen av de delene heller.
Seks
år etterpå har jeg vært sammen med noen og jeg tenker på at jeg
hadde rett den gangen jeg satt i senga til venninna mi og filosoferte
over hvordan det å være i et forhold kom til å være, tenk at jeg
kunne vite det. Tenk at jeg kjente meg selv så godt at jeg visste
hvordan det kom til å bli. Og så lot jeg det skje likevel fordi jeg
kanskje ikke visste at jeg kjente meg selv så godt ennå, tenkte at
det var muligheter for å ta feil, eller jeg var redd, kanskje en
kombinasjon. N sier at han egentlig ikke har snakket
med meg før nå, enda vi har møttes så mange ganger, drukket mange
øl og jeg tilogmed har vært og besøkt og bodd hos ham i Berlin.
Hva!, sier jeg. Han sier at jeg alltid bare har vært med E. Dette er
den første gangen han egentlig snakker med meg.
Kanskje det er sant.
Har
du vært ute med gjengen din, sier mamma til meg ved en annen
anledning, og jeg merker at jeg blir sur, eller kanskje heller litt
irritert, når hun sier det. Jeg har ingen gjeng, sier jeg, og jeg
har aldri hatt det heller. Jeg har alltid mislikt det ordet. En
gruppe som man liksom er en del av, som om det skulle ha noe å si,
noe som er avgrenset, noe som rommer inn noen og utelukker andre. Jeg
har dessuten et ambivalent forhold til ordet 'vi'. Det også rommer
inn noen og utelukker andre. Av og til når jeg bruker det blir jeg
liksom litt paff, vi? Hva mente jeg der egentlig? Aldri
vi, men kanskje vi som akkurat under det tidspunktet klokken fem til
syv satt og spiste middag sammen, ja, dette vi-et spiste sushi. Vi
spiste sushi. Men hvem? De fire menneskene som satt der sammen
akkurat da. En praktisk bruk av ordet 'vi'. Ellers vil jeg helst ikke
bruke ordet 'vi'. Jeg er jo jeg. Jeg kan bare representere meg selv.
I et vi forsvinner jeg jo.
Man
kan ikke være samkjørte innenfor et vi. Jeg kan jo ikke vite
hvordan alt er for den (eller de) andre innenfor vi-et, det vil
alltid være gnisninger mellom delene innenfor vi-et. Hallo, det er
tilogmed gnisninger innenfor jeg-et! Altså finnes det jo egentlig
ikke noe vi, det er bare et ord man bruker om noen av de andre enn
deg selv som kanskje står deg nærmere enn resten av de andre, men
til syvende og sist er også vedkommende en del av de andre. Tanken
om vi-et er falskt og konstruert.
Jeg
sammenligner min følelse av å miste meg selv til et vi (jeg i et
forhold) med individer som verver seg inn i ekstremistgrupper, sekter
eller kriminelle gjenger, de er på samme måte ute etter en
fellesskapsfølelse som ikke egentlig finnes. No man is an island,
skriver John Donne i sitt berømte dikt; pfft, sier jeg, det er vi
jo, det er nettopp det alle mennesker er, det er bare så uutholdelig
ensomt at vi gjerne gjør alt for å prøve å motbevise det. Og så
funker det ikke og vi møter oss selv i døra, blir gale, kanskje
dreper man noen før man skjønner det, det var ikke noe vi, det
finnes ikke noe vi, man er bare seg selv og sine egne handlinger, det
er det eneste man kan stå for.
Og
så er det noen som kanskje ikke skjønner det da heller. Noen får
kanskje aldri sjansen.
Man
hopper inn i vi-et med et ønske om å tilhøre, om å få noe man
ikke har fra før, noe man ønsker seg sterkt. Hva da? Orden,
trygghet, tilhørighet, følelsen av at når du en gang blir borte
vil du være savnet. Men det er ikke gratis. Man må gi noe av seg
selv for å få det. Gir man ikke nok kan man risikere å bli
utestengt, ikke få være med. Gir man for mye, mister man seg selv,
jeg-et oppløses. Banalt nok tenker jeg på bakverk før den blir
bakt, på alle ingrediensene før de blandes sammen og blir til en
deig, hvordan de hver for seg står i hyllene på kjøkkenet; mel,
melk, hjortesalt, sukker, natron, kardemomme, meierismør.
Men
hver for seg er det forskjellig hvor godt de kan stå alene. Jeg
drikker melk hver dag, sier en jeg snakker med. Jeg sier at jeg ikke
drikker melk hver dag, men at jeg spiser melk hver dag, skummet
kulturmelk til frokostblandingen. Så forteller jeg om den nye
datomerkingen på kartongene på melk fra Sør-Vestlandet, fra Minst
holdbar til til Best før. Det ligger et viktig
retorisk virkemiddel i det. Du vet, folk stoler ikke nok på seg selv
og sin egen luktesans til å avgjøre om melken er drikkelig, sier
jeg. Noen andre må fortelle dem det. Nå sier kartongen at
du kan stole på deg selv; gjør det, gjør det!
Kardemomme
derimot, i motsetning til melk, er helt ubrukelig for seg selv. Den
er bare god å lukte på, knapt noe på kjøkkenet lukter bedre enn
den. Det er kanskje sånn for noen, uten at jeg selv helt forstår
hva det skulle bety.
En
dag sitter jeg på toget og kjenner lukten av skillingsboller, de må
være hjemmebakte for de lukter ikke sånn som skillingsbollene vi
steker på jobben. De lukter heller ikke som de man kan bake av
ferdigkjøpt blanding på butikken, bare tilsett vann, ferdig på
1-2-3. Nei, disse lukter som skillingsbollene som mamma bakte da jeg
var liten. Og hun bakte alltid kjempemange; man spiste først noen,
resten ble lagt i plastposer i brødskapet til siden, og de luktet
sånn som det nå luktet på toget. Noen hadde bakt dem og tatt dem
med på togtur; samtidig som lukten nådde neseborene mine hørte jeg
lyden av en termos åpne seg, skvupp, deretter lyden av kaffe som
helles over på en kopp. Jeg kunne ikke huske sist jeg hadde spist en
hjemmebakt skillingsbolle, tenkte jeg før jeg leste videre i romanen
jeg hadde med. Det var bare en konstatering, ikke et savn, ikke noe
som gav et påfølgende ønske om å bake noen på mitt eget kjøkken
neste gang sjansen tillot det. Bare en konstatering av omgivelsene,
fakta.
Noen
dager etter at N og jeg drikker brandy fra lommerlerka, leser jeg et
essay om nettopp det. Karl Ove Knausgårds «Det monofane mennesket».
Han skriver: «[I]deologier er store, mennesket er det ikke.», og
jeg tenker på at det å være sammen med noen er en slags ideologi.
Et forhold er en slags ideologi, vi går inn i det og oppfører oss
etter regler, former, et slags system. Vi tror på noe når vi går
inn i det. Om ikke kjærligheten, så en måte å leve med et annet
menneske på, som er forskjellig fra par til par, forskjellige
ideologier, forskjellige forbund. Noen av reglene vet vi ikke en gang
hvorfor er der. Når vi undersøker noen av dem nøyere i sømmene,
eller når jeg
har gjort det og bedt om et svar, blir jeg ofte møtt med et sånn
er det bare. Reglene
er tomme. Hvorfor skal man egentlig være monogam, f.eks. Å ikke
være det, så lenge man ikke blir gravid eller får smittsomme sykdommer, bør vel være ok? De fleste ser likevel
ut til å fordømme det å være «utro» fordi de har et bilde om at
det er feil. Men hvorfor er det feil? Jeg vet ikke, jeg synes ikke
det er det. Som om det å ligge med noen betyr at man elsker en annen mindre. At man likevel skal la være, ser ut til å
være den rådende mening. Hver gang jeg tenker på det, tenker jeg
alltid på noe Nietzsche skrev: «Å
være sannferdig, dvs. gjøre bruk av de vanlige metaforene, moralsk
uttrykt, forpliktelsen til å lyve etter en fast konvensjon, til å
lyve flokkvis i en for alle forpliktende stil. Nå glemmer mennesket
riktignok at det forholder seg slik. Det lyver altså på nevnte
måte, ubevisst og etter en århundrelang tilvenningsprosess -- og
nettopp gjennom
denne ubevisstheten,
denne glemselen, kommer det til fornemmelsen av sannhet.» Slik går
man rundt og tror på sånn
er det bare.
Eller man nekter.
Det er lenge siden jeg har lest Bjørneboe, men jeg kom til å tenke på ham da jeg nylig leste et annet essay av Knausgård (i samlingen Sjelens Amerika), og siterer: Friheten er at man hvert sekund må velge selv – at ingen i himmelen og på jorden kan hjelpe en med noe.
Det er lenge siden jeg har lest Bjørneboe, men jeg kom til å tenke på ham da jeg nylig leste et annet essay av Knausgård (i samlingen Sjelens Amerika), og siterer: Friheten er at man hvert sekund må velge selv – at ingen i himmelen og på jorden kan hjelpe en med noe.
3 kommentarer:
Jeg liker så godt måten du skriver de lange blogpostene på. De minner meg om låttekstene til Säkert. En slags melankoli, over ting som skjedde i går.
Takk! Nå må jeg nesten høre på Säkert, for å skjønne mer av hva du mener.
Ja det må du. Start med Det kommer bara leda nåt ont og Är du fortfarande arg. Fortsett med Dansa fastän og Ditt kvarter. Og Alt som är ditt, bare fordi den er så sterk
Legg inn en kommentar