fredag 7. juni 2013

Sommerferie

I dag er dagen jeg fullførte en bachelorgrad! Weeee! Hurra!


Med andre ord har jeg sommerferie, men egentlig ikke likevel. I morgen drar jeg nemlig til Finland, og på mandag begynner sommerkurset på universitetet i Helsingfors. I den anledning har jeg skiftet favorittsted på yr.no-appen:

Jeg har også lastet ned The Orphan Master's Son av Adam Johnson til Kindle-en etter å ha lest Pulitzer-vinnerens intervju med Kim Jong-il's sushikokk her. Psycho! Den skal jeg lese på flyturen. 

Apropos Finland, tidligere denne uka var jeg på Litteraturhuset og overvar superkule Sofi Oksanen i samtale med Finn Skårderud. Men før samtalen var det visning av filmatiseringen av Utrenskning. Jeg kan ikke si at jeg likte den så godt. Syntes den var litt kjedelig og at sympatien min ble rettet andre steder enn da jeg leste boka. Jeg er ikke et sånt menneske som alltid skal disse filmer for at de ikke "følger" boka, for bok og film kan i utgangspunktet aldri bli det samme, det er jo to forskjellige måter å fortelle på, og det er nettopp det som er problemet. Jeg følte denne filmen bare var en døll etterligning av boka. Den burde heller vært mer selvstendig. Uansett, Sofi gadd heller ikke å snakke så mye om filmen, det eneste hun hadde bestemt var at den faktisk skulle spilles inn i Estland, ikke bare late som om den foregikk i Estland. (Dit skal jeg forresten selv neste helg! Jeg skal ta den berømte ferja Helsingfors - Tallinn, berømt i mitt hode nettopp pga. bøkene til Sofi Oksanen!)


Ellers sa hun at det måtte være en stor fordel å være tokulturell hvis man skulle være forfatter, for da ser man ting utenfra og innenfra; og så gjorde hun narr av forfattere som skriver om forfattere, for det var lazy, og at hun egentlig hadde lovet seg selv å aldri gjøre det, men nå hadde hun jo gjort det likevel (Da duene forsvant handler delvis om en historieskriver). Og så hadde hun en button på brystet med yndlingsforfatteren sin på, Marguerite Duras, the favorite author, og da en telefon i salen begynte å ringe med Nokia-ringelyd sa hun at det var bra at folk kjøpte finske produkter sånn at finnene kunne beholde jobbene sine. Digger Sofi. 

Vel, gratulerer og god tur til meg selv, god fredagskveld & helg til dere!

2 kommentarer:

Birthe sa...

Gratulerer!

Bokvrimmels Frøken B sa...

Gratulerer med bachelorgraden og god tur til Finland! :)