torsdag 20. juni 2013

Midtsommer


I dag var siste dag av sommerkurset i finlandssvensk modernismelitteratur, og i den anledning, etter å ha snakket litt generelt om samtidslitteratur i Norge (som dere kanskje ser av tavla), hadde litteraturforeleseren tatt med seg en flaske ädelbrännvin. Eller Jaloviina som den heter på finsk. Ikke så verst. (Jeg synes faktisk at den var så ikke-så-verst at jeg gikk og kjøpte meg en flaske av den selv etterpå, på Alko, finnenes Vinmonopol.) Neste uke er det eksamen, men først er det Midtsommer og jeg har alltid hatt et ønske om å feire det på finsk/svensk vis. Med maistang og greier. Eller kanskje det er fordi jeg har lest Farlig midtsommer av Tove Jansson og liksom forestiller meg at det er litt sånn. Ikke bokstavelig, med oversvømmelse og flytende teaterscener, men selve stemningen, kanskje. Yr.no sier forøvrig at det skal være sol hele dagen, så oversvømmelse blir det ikke, men muligens setter vi oss på en båt og tar oss over til en øy.









God helg!

1 kommentar:

Sandra sa...

Å, den boka har jeg ikke hørt om engang! Den må jeg lese. Tove Jansson er jo så kos:)