søndag 3. juni 2012

5 superkorte om litteraturfestivalen, del 3

1. Den eneste boka jeg kjøper er en diktbok av Tove Ditlevsen på en bruktbutikk kalt Ting & Tøy. Nå sitter jeg og angrer på at jeg ikke kjøpte en av bøkene til Josefine Klougart etter et av arrangementene hun deltok på. Da kunne jeg ha lest henne på toget hjem fra Lillehammer, jeg som ble så nysgjerrig på henne. Nå må jeg istedet be kjæresten min kjøpe med seg henne når han skal spille på Roskilde i sommer. SÅ lenge må jeg vente, med mindre jeg tar meg en svipptur til Hirtshals med båten for å spise kongekrabbeklørbuffé på vei hjem, men jeg er ikke helt sikker på om de har en bokbutikk i Hirtshals en gang.

2. Jeg har tidligere lest Legender om et selvmord av David Vann. Etter å ha irritert meg over den dårlige muligheten for sitteplasser på Café Stift, for omsider å høre på forfattersamtale med David Vann, er jeg helt nødt til å lese mer av ham.

3. Samtalen mellom Vigdis Hjorth og debutanten Demian Vitanza var som et live essay.

4. Boka jeg leser på toget på vei hjem fra Lillehammer er så ukred at jeg ikke kan nevne den her.

5. Det har vært moro, jeg vil definitivt dit igjen.

4 kommentarer:

Haruhi sa...

Sykt nysgjerrig på punkt fire.

Elisabeth sa...

Hvis du sender meg postadressen din på mail (står på bloggen min) eller som PM på twitter, kan jeg sende deg Klougarts Stigninger og fald i posten. Har den i bokhylla og kommer neppe til å lese den igjen.

Kathleen sa...

Haruhi, jeg kan nevne den likevel, i hvertfall her i kommentarfeltet: Brente skygger av Kamila Shamsie. Jeg er litt usikker på om den er ukred eller ikke. Jeg mistenkte den først for å være en sånn bokklubbroman, noe lettlest møl om liksom-viktige ting sånn som f.eks. 'Bienes hemmelige liv' eller 'La meg synge deg stille sanger.' Kanskje det har noe med coveret å gjøre? Jeg må innrømme at 'Brente skygger' er mye bedre enn disse nevnte, den er jo spennende og underholdende nok. Men enkel likevel, og jeg føler ikke man kommer særlig inn på noen av karakterene. I tillegg synes jeg det at den går over sykt mange kriger og konflikter i så mange land er litt...påtatt. Uansett, nå går jeg kanskje over i selve boka, hva jeg synes om den, fremfor hva som er kred eller ikke. Jeg tror jeg har kommet fram til at den ikke er så ukred likevel.

Elisabeth: jaaaaaaaaa, gjerne!!! :D

Johanne Magnus sa...

heldiggris som har vært/er i lillehammer på litteraturfestival!