tirsdag 5. juni 2012

Post-eksamen 2

















1925


På søndag dro jeg hjem fra Lillehammer og litteraturfestivalen. Jeg var helt utmatta og sov sikkert halve togturen. Dagen etter var jeg fortsatt helt utmatta og brukte hele dagen på å komme meg igjennom sammendraget til pensum (det burde ha tatt toppen to timer). Gah. Men det er som en festival seg hør og bør. I dag derimot, på morrakvisten, hadde jeg muntlig eksamen, den siste. Jeg snakket om Joseph Conrads Mørkets hjerte, om imperialismen, koloniveldet og litt om Virginia Woolfs Mrs. Dalloway og fikk en B som jeg er sykt fornøyd med. Det feiret jeg med å ta en løpetur på 1 mil. Det er første gang i mitt liv at jeg har løpt 1 mil uten stopp, på åtti minutter, så etter det igjen måtte jeg feire to ting! Det gjorde jeg ved å dra på Krok og Krinkel Bokcafé og drikke kaffe og spise nybakte scones med blåbærsyltetøy og smør (de var akkurat tatt ut av ovnen da jeg kom). Tenk nå kan jeg lese akkurat hva jeg vil helt til august! Woho! Og akkurat det jeg vil lese nå, er Lorrie Moores A Gate at the Stairs. Den har jeg hatt liggende i hylla i månedsvis, men ikke nå lenger!

Og apropos, mens jeg er i gang med dette trivielle blogginnlegget, så kan jeg si at jeg har med et dikt i det nyeste nummeret av diktmagasinet La Granada som kom ut sist uke. Det kan kjøpes på Tronsmo. Siden jeg ikke bor i Oslo, har jeg ikke sett det selv ennå, men diktet heter "datalagringsdirektivet" og handler om datalagringsdirektivet, tysklæreren min på ungdomsskolen og om togstasjonen på Noragutu.

Yo, peace out, nå er det sommerferie!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, heldiggris, jeg vil også ha ferie og lese diktet ditt. Men istedet kan jeg feire at jeg sletta meg fra Facebook i går!

Kathleen sa...

Vel, DET er noe å feire! Tommel opp! :D Håper det blir flere av oss.

Anonym sa...

Wow, tre gongar hurra for deg!

Anonym sa...

Hvilken utdannelse tar du, hva skal du bli? Har du lenge igjen?

Hvilken karakter fikk du på henholdsvis oppgaven og den muntlig eksamen? Disse legges vel sammen til én samlet karakter i ditt emne òg.

Hilsen nysgjerrigper

Kathleen sa...

Hei nysgjerrigper! Det er en tendens til at de som spør og graver mest er anonyme. Jeg lurer på hvorfor.

Jeg studerer litteraturvitenskap, men jeg vet ikke hva jeg skal bli. Jeg vil gjerne skrive. Har du lest bloggen min litt så burde du ha visst det. Hvis du bare plutselig har dukket inn og lurer på alt dette om meg, så spør jeg deg: hvorfor det?

Du har rett i det med at semesteroppgave og muntlig eksamen slåes sammen. Hva jeg fikk på hele greia har jeg allerede skrevet om.

Anonym sa...

Du fikk B på begge delene m.a.o.?

Har fulgt bloggen din en stund men ikke så lenge. Å, anonymitetens velsignelse!

Sandra sa...

Gratulerer så mye! Jeg hadde norsk muntlig eksamen denne uka. Jeg snakket om realismen, Henrik Ibsen, Camilla Collett og Alexander Kielland.

Stjernekast sa...

"Det er første gang i mitt liv at jeg har løpt 1 mil uten stopp, på åtti minutter," Det var imponerende! Jeg løper som regel 6 eller 7 km på 60 minutter og da er jeg veldig fornøyd, knis. Skikkelig svett er jeg også. Jeg lurer på hva som hadde hendt om jeg hadde prøvd å løpt en 1 mil på 60 minutter (det som er målet) nå. Jeg tror jeg hadde besvimt. Seriøst.