søndag 29. juli 2012

Bokshopping

Denne lista har jeg tatt fra en av mine favorittbokbloggere, Bøker, boller og sukkerspinn.

Er du helt besatt av å kjøpe bøker?
Nei, kjøper nesten ikke bøker.

Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?
Jeg hater loppiser, men har en kjæreste som digger dem, så jeg kjøper av og til bøker for ti kroner før jeg får fnatt og må få tak i kaffe og kake. Ellers kjøper jeg e-bøker til lesebrettet.

Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?
Positive omtaler fra folk hvis smak jeg stoler på (altså tilnærmet lik min egen, eller fra forfattere som har skrevet ting jeg liker).

Er det en spesiell sjanger du foretrekker?
Oppvekstsromaner, haha. Neida. Men jeg leser nok mest romaner. Og jeg er veldig opptatt av nord-amerkansk litteratur, og for tiden utforsker jeg krim. Nå gikk jeg utenfor sjangerbegrepet og spørsmålet om det, men jeg tror spørsmålet var ment å bli svart på på denne måten.

Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?
Nye til lesebrettet.

Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden?
Circa 30-40 dollar. På e-bøker. Og kanskje en femtilapp på loppiser.

Har du noen sinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning?
Nei, for jeg kjøper nesten ikke noe i det hele tatt, så det er ikke så mye å begrense.

Når du har kjøpt en bok – hvor lang tid tar det før du leser den?
Flere måneder! Av og til år!

Billige eller dyre – innbundet eller paperback?
Billige, men det kommer ann på. Noen bøker må jeg bare ha for enhver pris fordi jeg må lese de NÅ, ikke når de blir billige. Og helst paperback, for de er diggere å bla og brette og skrive i og er ikke irriterende å ha i veska.

Ingen kommentarer: