Jeg forelsket meg litt i Demian Vitanza
på Litteraturfestivalen i Lillehammer. Jeg var på Café Stift (også
kalt Stiften på folkemunne) og så ham i samtale med Vigdis Hjorth.
Det var småkleint, som alt med Vigdis Hjorth er, men det betyr ikke
at jeg ikke likte det. De snakket om kriminalitet og sex, og så var
det to emner til, men det kommer jeg ikke på i farten, og det var
ikke en løs samtale, mer en planlagt samtale, nesten som om de hadde
skrevet et essay på forhånd. Uansett, jeg ble litt forelska i
Demian Vitanza, så jeg leste selvfølgelig det som var skrevet om ham i
programmet. Han var debutant, kunne programmet fortelle meg, og jeg
noterte meg det/han/debutboka bak øret og i forrige uke lånte jeg
denne boka. Urak. Først skjønte jeg ikke hva ordet betydde, et
fancy ord tenkte jeg, som hovedkarakterene kanskje kommer til å
sette seg fast i, i en slags ordlek, kanskje en forkortelse for noe
(noe jeg trodde fordi ordet er skrevet med bare små bokstaver på
omslaget). Senere, etter å ha lest boka, skjønte jeg jo at det
måtte ha noe med det å ikke være rak å gjøre, altså urak, for
eksempel ikke rak i ryggen (som jeg blir når jeg sitter på
lesesalen i altfor mange timer, dessverre, tror jeg må kjøpe meg en
sånn bokstøtte).
Boka er delt opp i tre deler, hvor alle
historiene har noe til felles. Altså man tror at de dreier seg om
den samme historien alle sammen, bare fra tre forskjellige vinkler og
med forskjellige navn på karakterene. Men så skjønner man at de
tre historiene ikke korresponderer. Hvis dette skjedde i historie en,
så kan jo ikke det der ha skjedd i historie tre osv. Det minner meg
litt om David Vanns Legender om et selvmord, og apropos det, så så
jeg faktisk David Vann i samtale med en journalist, et
forfatterintervju, på akkurat samme sted som jeg så Demian Vitanza
og Vigdis Hjorth, bare et par timer før jeg så de to (det er
forresten et helt skrekkelig sted å ha slike arrangementer, på Café
Stift, for det renner rundt av servitører med burgertallerkner
stadig vekk, til alle de som er der utenom arrangementene). Og da jeg
skrev notater om Urak rett etter å ha lest dem, kjappe notater, og
skulle skrive initialene til begge disse forfatterne (for det går
mye fortere enn å skrive hele navnet), skjønte jeg etterpå at det
gikk jo ikke. Jeg hadde risikert at jeg en dag ikke kom til å huske
hvem som var hvem i notatene mine. Men nok om sånne sammentreff, jeg
er ikke helt konspirasjonsteoretiker heller.
Urak. Den handler om sex. Nei, ikke
akkurat sex, men seksualitet. Nei, ikke akkurat det heller. Det er
mer en roman med seksuelle undertoner. Og galskap. Jeg blir aldri
riktig klok på hvem som har rett, hvem er det som har gått bananas
og hva skjuler fortiden til alle sammen. I den første historien, som
handler om Markus i skogen måtte jeg bare le litt, for jeg kjenner
noen som snakker på samme måte som hovedpersonen tenker. Ikke hele
tiden, men en setning her og der. Og jeg blir aldri klok på ham,
eller, jeg skjønner egentlig ikke hva han er interessert i, er han
ikke interessert i noe, og jeg blir aldri klok på mennesker som ikke
er interessert i noe. Jeg skjønner nemlig ikke hvordan det går ann.
Markus derimot, han er interessert i tretoppene i skogen, og han er
interessert i å lese, for da han stakk til skogs tenkte han at han
skulle bruke all tiden på å lese og tenke, men når broren hans
kommer på besøk viser det seg at han har gjort mest at det
sistnevnte, over det noe han
har gjort i forkanten av sitt skogsopphold, som broren hans, som
virker som en redelig mann i den første historien, sier Markus er
uskyldig i. Men Markus sier at broren ikke kan vite det, for det er
ikke godt å si, som om Markus var utilregnelig i
gjerningsøyeblikket. Men hva var gjerningen?
Jeg
har en mistanke om hva gjerningen er, men når historie nummer to
kommer, skjønner jeg ikke at det kan være dét. Det passer ikke med
visse reaksjoner, men ellers? Ja. Historiene passer liksom inn i
hverandre, men samtidig viker dem nok fra hverandre til at det er noe
som skurrer, ja, er det egentlig samme historie sett tre ganger,
eller er de separate og forteller dermed om likheten, det
allmenngyldige, i slike ting som skjer? Det må jeg bare stusse på,
om ikke noen andre har lest boka og kan fortelle meg noen teorier om
sammenhenger som jeg ikke har sett. Samtidig er ikke dette en bok som
jeg synes folk bør lese, for den er ganske tam. Jeg kjenner sinnet i
meg komme fram når jeg leser om episoden i bakeriet, det er nærmere
slutten av romanen, men bortsett fra det, som er et ganske kort blaff
for episoden varer bare i noen avsnitt, griper ikke boka særlig inn
i sinnet mitt. Den spiller ikke på noe, får ikke fram noe viktig,
noe stort. Jeg hadde ikke gått glipp av noe hadde jeg ikke lest den.
Jeg kommer til å glemme den –og dette jeg nå kommer til å skrive
er kleint, dere, forbered dere! -- mye
fortere enn de mørke krøllene til Demian Vitanza.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar