torsdag 12. juli 2012

Steder i Kristiansand #6: Kolonihagene på Kongsgård

Her en dag, på en av de sjeldne varme sommerdagene, tok vi oss en tur til kolonihagene på Kongsgård. Hver søndag i sommer har de nemlig åpent for folk som ikke bor der. Jeg har bodd i Kristiansand nesten hele livet, men hadde aldri vært der før. Jeg visste faktisk ikke om dette stedet før for to år siden. Så da var det ikke bare min kusine fra Indonesia som var turist, men vi andre også, i vår egen by.


bær
Rips. 
krem





vafler
bær igjen
Stikkelsbær.
brøgspot.no/2012/07/steder-i-kristiansand-6-kolonihagene-pa.htder-i-kristiansand-6-kolonihagene-pa.

Tørkede epler som vi kjøpte på det lille markedet ved et av hjørnene mellom stiene.


 energi
Solcellepanel.
strøm

Mange fuglekasser i kolonihagene. Siden folk ikke bor der fast, er det sikkert ikke mange katter der. I motsetning til f.eks. hagen til mamma og pappa, der bor det en sadist av en katt. Bare i dag hadde han visst bitt av hodet på en fugl og en mus. Jeg så det ikke det, jeg ble fortalt det, men jeg har sett ham drepe en mus før. Da brukte han først en time eller noe bare på å "leke" litt med den, deretter skadet han den litt for så å "leke" enda litt til med den, og så til slutt spise den opp. Han kunne lett bare drept den med en gang, men det gjorde han ikke. Han måtte ha det litt morsomt først. Dette bevitnet jeg med gru en gang mens jeg hørte på radio og malte garasjen og tenkte at man kan jo ikke blande seg inn i naturens gang, og apropos dét, naturen, jeg har alltid tenkt at dyr bare dreper i enten selvforsvar (for seg selv eller flokken sin) eller for å skaffe seg mat, men etter å ha sett på katten tror jeg ikke lenger det. Han dreper for moro skyld, det er jeg helt sikker på.

 ssss
En slange oppå et av takene.
boa













1 kommentar:

Anonym sa...

Hunder , katter , hamstere , fisk , papegøyer - som foretrekker du? Eller dialekt Kanhende hva som eksotiske dyr - slanger, krokodiller, øgler , aper ?