søndag 27. desember 2020

Årets bøker

Gledelig jul. Snart er dette hersens året over, og jeg skal forsøke å oppsummere det i bøker så godt det lar seg gjøre.


Beste norske
Vi er fem av Matias Faldbakken*
Bobler: Longyearbyen av Heidi Sævareid, Normans område av Jan Kjærstad

*Egentlig er den beste norske boka jeg leste i år en annen roman, men siden den vant i kategori Årets roman (se lenger nede), så syntes jeg Vi er fem kunne få plassen som beste norske. 


Beste norske debutant

Skabelon av Malin C. M. Rønning
Da jeg leste denne i juni hadde jeg ikke lest noen andre debutanter i år, men nå er det desember og jeg har lest et par debutanter til. 


Lille T og Dag Solstad.


Den beste boka som stod i hylla i årevis uten at jeg fikk lest dem før i år
Play it as it lays av Joan Didion
Jeg leste mange nedstøvede bøker i år. Lille T dro ut bøker fra hyllene som jeg hadde glemt eller ikke tenkt på lenge (og som jeg dermed endelig fikk lest), og jeg fikk heller ikke dratt på biblioteket så ofte.


Årets skuffelse
Det grådige hjertet av Bjørg Vik
Har ikke lest Bjørg Vik før i år, og så mange har fortalt meg at hun er bra, men disse novellene var en skuffelse. Jeg husker dem som veldig klagete og ensidige. 


Bøkene da vi akkurat hadde flyttet inn 
i det nye huset.


Årets novellesamling
The Doll's Alphabet av Camilla Grudova
Jeg ELSKER denne novellesamlingen. Måtte Camilla Grudova skrive flere bøker, for dette er foreløpig den eneste. 


Beste epos


I år fikk jeg lest mye mens lille T
sov ettermiddagslur.


Årets dårligste
Tørkevær av Suzanne Brøgger
Herregud, for noe ræl. Jeg fatter ikke at dette har blitt trykket i bokform i det hele tatt. Altså, jeg forventet noe bra, det er Suzanne Brøgger, liksom! (Har ikke lest noe av henne tidligere, jeg har bare lest veldig mye om henne.)


Beste tegneserieroman
Maus av Art Spiegelman

En klassiker som jeg ikke har lest tidligere. 


Meg og en stabel bøker jeg fikk
til bursdagen.


Beste klassiker

Peter Pan in Kensington Park og Peter and Wendy av J.M. Barrie


Beste "på tide at den var lest"
Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land av Dag Solstad
Bobler: The Bloody Chamber av Angela Carter


Utdrag fra Will Harris' Rendang.


Beste biografi
Leonoras reise av Susanne Christensen
Slik kan biografier også skrives!


Morsomste
I Capture the Castle av Dodie Smith
Bobler: Hør her'a av Gulariz Sharif, The Secret Diary of Adrian Mole av Sue Townsend


Maus og noen deilige syriner.


Beste poesi
Rendang av Will Harris
Bobler: Ekteskapet mellom himmel og helvete av William Blake (gjendiktet av Henning Hagerup)


Årets roman
Morgenstjernen av Karl Ove Knausgård

Ingen kommentarer: