søndag 3. januar 2021

Litteratur i desember

Godt nytt år!

Det er alltid litt rart å dvele ved fjorårets anliggender når det er januar, men en oppsummering av foregående måneds lesning må til. I fjorårets siste måned leste jeg: 

SAKPROSA
1. PEPPERMØ av Malin Lindroth
2. THE SPELL OF THE SENSUOUS av David Abram 
3. THE NEXT GREAT IMMIGRATION av Sonia Shah 
4. TAUSE KILDERS TALE av Christine Myrvang 
5. BRAIDING SWEETGRASS av Robin Wall Kimmerer

PROSA
6. SISS OG UNN av Inger Bråtveit 
7. THE SECRET DIARY OF ADRIAN MOLE av Sue Townsend 
8. ELLEVE ÅR av Sigrid Undset 

POESI 
9. RENDANG av Will Harris

Jeg tjuvstartet på nyttårsforsettene, slettet applikasjoner på telefonen, bl.a. e-posten! Livet mitt har allerede bedret seg, og nå er jeg blitt hekta på Sigrid Undset?! Fullførte i dag en lengre anmeldelse av Tause kilders tale til neste nummer av tidsskriftet Gymnadenia, og holder for tiden på med romanen Gymnadenia. Elsket Elleve år. Elsker at jeg gjenkjenner meg selv i et barn som vokste opp Kristiania i slutten av det nittende århundre. Ikke er vi mennesker bare like fra sted til sted, men fra tid til tid. Kanskje er det opplagt, kanskje er det underlig at jeg lar meg overraske, det er jo ikke første gang. 

Ellers gjenstår statistikk for antall kvinner og menn lest i løpet av 2020. Følg med, jeg har oppdaget noe som muligens er sjokkerende?!


En stabel bøker jeg fikk 
til bursdagen. 


En bok jeg leste mens T sov oppå meg.

Bare noen fine tulipaner jeg fikk
da jeg fylte år. 

Ingen kommentarer: