lørdag 19. desember 2020

Litterære nyttårsforsetter

Det er allerede gått uker siden jeg bestemte meg for at jeg til neste år bare skal lese bøker skrevet før år 2000. Siden har jeg kost meg med å skrive en liste over bøker jeg vil lese. Noen av dem kommer jeg til å lese, andre ikke. Det er ikke noe mål i å komme seg gjennom listen innen året er omme, listen finnes bare hvis jeg skulle bli stående og lure på: Hva skal jeg lese nå? 

Her er et utvalg: 
Syv fantastiske fortellinger av Karen Blixen
A Touch of Mistletoe av Barbara Comyns 
The Twenty-Seventh City og Strong Motion av Jonathan Franzen 
Malicroix av Henri Bosco
Mesteren og Margarita av Mikhail Bulgakov 
The Queen's Gambit av Walter Tevis
A True Story av Lucian av Samosata
Thus Were Their Faces av Silvina Ocampo
Almanac of the Dead og The Turquoise Ledge av Leslie Marmon Silko
Solaris av Stanislaw Lem
Et eller annet av James Baldwin
Et eller annet av John Steinbeck
To the Lighthouse av Virginia Woolf
Mer av Angela Carter
Allis sønn av Magnhild Haalke

I tillegg har jeg et forsett om å bruke mobiltelefonen og sosiale medier mye mindre enn jeg gjør nå. Håpet er å få mer dagdrømmingstid, som jo må til for å kunne tenke lange tanker og skrive bra. For eksempel skal jeg ikke ta opp mobiltelefonen på bussen, men heller bare se ut av vinduet. (Jeg tror det kommer til å gå bra, for 2020 var året hvor jeg plutselig ble så lett bilsyk.) Gleder meg, gleder meg!

Ingen kommentarer: