onsdag 5. februar 2020

Litteratur i januar; eller livet; eller jeg skriver om Barbara Comyns for ente gang

Baby T dekonstruerer Tredje, og siste, roman om
Bjørn Hansen. 


Januar! Litt av en måned. Solgte leiligheten i Ås og flytta inn i et hus på Nesodden. Sletta Instagram-kontoen noen dager inn i året og har ikke sett meg tilbake. Fikk fyken av avisen jeg i sju (!) år har jobbet som frilanser for (de skal rett og slett kutte ned på litteraturanmeldelser og har dermed ikke bruk for meg lenger), med andre ord: jeg mistet jobben.* Tok oss en tur til Portugal. Lærte meg å bære Baby T på ryggen.

Leste (den gotiske? gotisk-hverdagslige) novellesamlingen The Doll's Alphabet av Camilla Grudova og ble begeistret. Veldig begeistret. Hver novelle var en herlig, sprø sak. Ikke på den søte biscotti-måten, men på den grufulle måten. I blant tenkte jeg på Iain Banks, men det var ikke akkurat Iain Banks. Noen nevner Kafka, men det er ikke akkurat Kafka heller. Det er umulig å ikke tenke på Barbara Comyns (men det er kanskje ikke noe rart, for en gang jeg googlet Barbara Comyns, dukket det opp en Granta-artikkel om Barbara Comyns skrevet av ei ved navn Camilla Grudova, og det var da jeg fattet interesse for Grudova.**). En kan tenke på mange, men Grudova er noe helt for seg selv. Jeg er fan og gleder meg til neste bok.

Ellers er det blitt februar, og i morgen er det Samenes nasjonaldag. Tips meg gjerne om samisk litteratur!


PROSA
1. TREDJE, OG SISTE, ROMAN OM BJØRN HANSEN av Dag Solstad
2. THE DOLL'S ALPHABET av Camilla Grudova
3. FUGLENE UNDER HIMMELEN av Karl Ove Knausgård

POESI 
4. MIN DØDE HUND av Joakim Kjørsvik

SAKPROSA 
5. BABY-LED WEANING av Gill Rapley og Tracey Murkett
6. BARNEBARN! av Gro Nylander



Baby T leker med Baby-led Weaning. 

Bar Baby T Lisboa rundt på ryggen. Casa Fernando
Pessoa var dessverre stengt på grunn av oppussing.




*Har noen tips til en jobb til meg? Gjerne en jobb hvor man får lønn og ikke honorar. Åpen for mye!

**Denne Granta-artikkelen handler om Comyns' A Touch of Mistletoe som jeg ennå ikke har lest for jeg har ikke fått tak i boka. Hjelp!

Ingen kommentarer: