torsdag 28. februar 2019

Litteratur i februar

I går deltok jeg i en forfattersamtale med Mari Nymoen på Risør bibliotek, så i skrivende stund sitter jeg derfor på et skikkelig fint hotell mens jeg venter på bussen til Oslo. På vei ned hit hørte jeg de siste kapitlene av An American Marriage på lydbok, som jeg begynte med i fjor sommer da det gikk buss for tog på Østlandet, og som jeg også hørte på mens jeg var på Svalbard (fordi det ikke går rutebuss der og jeg måtte gå så langt hver morgen og ettermiddag, frem og tilbake fra hybelen). Har ikke hørt på den siden, rett og slett fordi jeg ikke skjønner poenget med lydbok når man heller kan lese. Derfor passer det fint på bussturer, for jeg blir bare bilsyk av å lese på bussen. I dag tenkte jeg at jeg skulle høre The Hate U Give, som jeg av en eller annen grunn lasta ned en eller gang for lenge siden, selv om jeg er skeptisk til alt som puttes i YA-sjangeren (ugh).

(Her forteller jeg forteller litt mer om livets (litterære) vaner.)

Om en ti dagers tid skal jeg delta i enda en forfattersamtale, på Teateret i Kristiansand: jeg skal bokbade Sara Sølberg. Vi skal snakke masse om den fine romanen Seismiske smell. (Og jeg gruer meg litt, siden jeg aldri har ledet en samtale før - men en gang må jo alltid være den første, sant.)

Ellers fant jeg til min store glede en EcoFiction-boksirkel i Cambridge, hvor vi denne måneden leste Sealed. Jeg har forstått at EcoFiction-begrepet her brukes mer om science fiction og dystopier og lignende, og derfor er noe annet enn hva vi kanskje forbinder med økolitteratur, som vi snakket litt om på Risør bibliotek i går. Jeg vet ikke om jeg helt liker assosiasjonene begrepet gir - og som gjør at man eventuelt kanskje tenker at litteraturen som går innenfor er blir for spesielt interesserte. Jeg har altså et ambivalent forhold til dette begrepet, har jeg skjønt.

Den neste boka vi skal lese i boksirkelen, blir i hvert fall The End We Start From av den lokale forfatteren Megan Hunter. Om noen uker skal hun snakke om å skrive under et arrangement kalt "Writing in the Anthropocene", og det må jo bli interessant. Jeg kjenner jeg forøvrig setter pris på å være i England og bevege meg litt utenfor den norske litteratursfæren, hvor jeg av og til får følelsen av at alle leser det samme. (Selv om folk sikkert ikke gjør det altså, det bare virker sånn i ekkokammeret.)



Fra forfattersamtale i Risør.
Bilde: Christina Tveit/Risør bibliotek. 


I februar oppdaget jeg Deborah Levy nokså tilfeldig. Jeg oppdaget nemlig først den helt fantastiske bokhandelen Heffer bookstore her i Cambridge, og ble gående der altfor lenge. Jeg var egentlig ute etter noe spesielt, og da det jeg var ute etter visste seg å være med i en tre for to-deal, måtte jeg bare skynde meg å ta en tredje bok, som altså var The Cost of Living, fordi jeg muligens hadde hørt navnet hennes før, hadde det i bakhodet, men kunne ikke huske fra hvor og relatert til hva, men det skulle vise seg å være et bra valg, for The Cost of Living var noe av det beste jeg leste denne måneden. Etterpå fikk jeg lyst til å lese alt av Deborah Levy, som jeg dessverre ikke har gjort ennå, rett og slett fordi så mange andre bra bøker også kom på min vei: f.eks. Lives of Girls and Women, som også går som noe av det beste jeg leste denne måneden. Kjenner meg igjen, kjenner meg igjen, kjenner meg igjen, tenkte jeg hele tiden under lesningen av den, spesielt er det et sted som handler om hvor mye hovedpersonen hater 'Household Science' (kunst og håndverk blir det vel hos oss), jeg ble tatt tilbake til hvordan jeg selv grudde meg til de timene hver onsdag morgen, jeg grudde meg så mye at jeg nesten ikke fikk sove kvelden før. Grusomt!

På den motsatte siden av skalaen denne måneden, finnes Michel Houellebecq. Jeg fatter virkelig ikke opphausingen av Serotonin. Jeg føler Houellebecq skriver den samme boka hver gang, bare med en annen politisk setting i bakgrunnen, en setting som jeg egentlig aldri opplever som særlig viktig for hovedpersonen uansett. Det blir dermed for grunt. Men nå banner jeg sikkert i kirka.

Stay tuned for litt kjønnsstatistikk!


PROSA
1. SEROTONIN av Michel Houellebecq
2. CITY OF BOYS av Beth Nugent
3. DRAPET PÅ KOMMANDANTEN. BOK 1 av Haruki Murakami
4. LIVES OF GIRLS AND WOMEN av Alice Munro
5. SEALED av Naomi Booth
6. LULLABY av Leïla Slimani
7. AN AMERICAN MARRIAGE av Tayari Jones
8. HVIT av Han Kang

SAKPROSA
9. THE COST OF LIVING av Deborah Levy

POESI
10. I HJERTET AV TINGENE av Zbigniew Herbert
11. DETTE ER MUSIKK av Mari Nymoen Nilsen

Ingen kommentarer: