fredag 1. mars 2019

Kvinne/mann-ratio

Hvor mange kvinner leste jeg i februar og hvor mange menn?

3 menn og 8 kvinner. Det vil si  27,2 % menn og 72,2 % kvinner. Nærmere en 50/50-ratio enn i forrige måned, men fortsatt ganske langt fra. Jeg vet ikke helt om det er et mål å oppnå en 50/50-ratio, dette er mest noe jeg gjør for å oppdage om det finnes et mønster hos meg.

Det kan nevnes at to av de mannlige forfatterne jeg leste denne måneden, var bøker jeg anmeldte for Fædrelandsvennen. Det vil si at jeg ikke plukket dem opp helt fritt ut i fra ren lyst, selv om de heller ikke på noen måte var påtvunget meg. Serotonin synes jeg som sagt ikke noe særlig om, men Drapet på kommandanten var en fornøyelse.

Det levner imidlertid ikke noen tvil om at de beste bøkene jeg leste denne måneden, var skrevet av to kvinner: Deborah Levy (The Cost of Living) og Alice Munro (Lives of Girls and Women.) 

I mars skal jeg lese mer av Deborah Levy. Gleder meg!

Ingen kommentarer: