onsdag 15. mai 2013

Finsk litteratur

Om noen uker drar jeg til Finland og jeg tenkte jeg skulle lese noe finsk litteratur. Problemet er at jeg ikke vet så mye om finsk litteratur. Min kunnskap begrenser seg (stort sett) til dette:


Tove Jansson. (Til gjengjeld har jeg, med unntak av noen voksenbøker, lest nesten alt av henne, og ikke bare én gang, men mange ganger.)


Sofi Oksanen. Geniet.


Arto Paasilinna. Som alltid får meg til å tenke: Sykt finsk! og at alle i Finland er litt smågærne.

Ja, også leste jeg nylig Sannheten av Riikka Pulkkinen fordi den tilfeldigvis lå i en anbefaler-hylle på biblioteket og var finsk, men den likte jeg ikke. Den var intetsigende og utroskap er stort sett et kjedelig tema. Anyways, jeg trenger tips til finsk litteratur, gjerne samtidslitteratur, og det er det samme for meg om det er oversatt til norsk eller svensk. Håper noen kan hjelpe! Kiitos jo etukäteen!

13 kommentarer:

Anonym sa...

hva med rosa liksom?

Kathleen sa...

Rosa?

ellikken sa...

Sjekk denne bloggen: http://les-lue.com/ :) - Og god tur!

Anita Ness sa...

Martha Tikkanen.

Mikael Niemi (Fallvann og Populæremusikk i Vittula)

God tur!

Anita Ness sa...

Å, så Helrederen av Antti Tuomainen (dystopisk krim)

Kathleen sa...

Takk for tips! Niemi har jeg lest, men tror han er svensk, faktisk.

Anonym sa...

Kjell westö - Där vi en gång gått
Likte den svært godt.

Og kanskje Siri Kolu - Røversommer
Det er en barnebok. Jeg har ikke lest den ennå men har hørt gode ting om den.

Hilsen,
Jorien

Kathleen sa...

Marta Tikkanen! Ja, hun må jeg jo lese deffo! Men takk for tips alle sammen, kom gjerne med flere!

Genial side, ellikken! Den skal jeg kikke nærmere på!

:)

Ingalill. sa...

Jeg er veldig glad i Pirjo Hassinene, spesielt Jordbær i November. + Kari Hotiakainen (eller noe sånt, vanskelig å holde orden på alle n-ene). Har kun lest De Skjødesløse av han men likte den godt. Samtidslitteratur vet jeg lite om!

Reeta / Les! Lue! sa...

Hei! I bloggen min skriver jeg om norsk litteratur på finsk og om finsk litteratur på norsk. Fint at du kom på besøk! :-) Bloggen er ganske ny og akkurat nå skriver jeg mer på finsk enn norsk, men etter hvert prøver jeg å presentere så mange finske bøker som mulig.

Mine favoritter som finnes på norsk er:
Monika Fagerholm
Märta Tikkanen
Kjell Westö
Anja Snellman - Hudens tid
Johanna Sinisalo - Fuglehjerne
Pirjo Hassinen - Jordbær i November
Leena Lander
Marja-Liisa Vartio (dikter)
Leena Lehtolainen (krim)

Den absolut beste er Monika Fagerholm! <3 Elsker bøkene hennes! For eksempel "Vidunderlige kvinner ved vann" og "Den amerikanske jenta" er verdt å prøve!

Jeg tror at Rosa Liksom (ja, hennes etternavn er Liksom ;-) ) finnes bare på svensk, men hun er også veldig bra!

På svensk finnes det også bl.a.:
Leena Krohn - Pereat Mundus
Elina Hirvonen - Vill inte minnas, kan inte glömma
Pirkko Lindberg

Mikael Niemi er svensk, men han skriver på tornedalsfinsk (meänkieli), som er nesten finsk.

Ha en fin tur til Finland! :-)

Anonym sa...

det finnes faktisk en, etter hva jeg har skjønt, rosa liksom-novellesamling, som er utgitt på norsk. den heter paradis på en øde vei.

Anonym sa...

(liksom er nominert til nordisk råds litteraturpris)

Kathleen sa...

Ja, jeg vet, for jeg reserverte den i går og skal hente den i morra på biblioteket, "Åaradis på en øde vei."