torsdag 30. desember 2021

Litteratur i desember: Biologer og dødsfall

PROSA
1. STONER av John Williams 

2. SARABANDE av Sara Sølberg 
3. 
ULVENE FRA EVIGHETENS SKOG av Karl Ove Knausgård

SAKPROSA
4. THE GOODNESS PARADOX av Richard Wrangham 

POESI
5. PROTOSJEL av Maria Dorothea Schrattenholz 


Mann og barn leser en av de tjuetalls brukte 
bøkene T fikk til jul. 

Det er fortsatt én og en halv dag igjen av desember, men jeg kommer ikke til å lese ferdig Spor av Louise Erdrich innen året er over, så jeg kan like godt oppsummere måneden nå, før jeg går videre og oppsummerer året. Den beste boka jeg leste i desember var Sarabande. Jeg leste ikke noen spesielt dårlige bøker, men må innrømme at Ulvene fra evighetens skog ikke klarte å holde på interessen min hele veien gjennom. Den første, lange delen om Syvert gikk nesten i ett, men da jeg kom til Alevtina kjedet jeg meg, til tross for at hun er en biolog. Eller kanskje nettopp derfor: Hun la i vei om evolusjonen på en forelesning hun holdt, og det var liksom ikke noe nytt for meg å hente der. Da var det mer interessant å lese The Goodness Paradox, om evolusjonen av menneskenes (mangel på) aggresjon (selv om jeg var litt skeptisk til noen av metodene). 


Apropos evolusjon og biologi,
Edward O. Wilson døde nå i romjula. Hvil i fred, Wilson og elvemuslingene. Han var forøvrig ikke den eneste forfatteren som døde i desember, det gjorde også både Joan Didion og Eve Babitz. Didions Play it as it lays nådde til topps i fjorårets kåring av årets bøker. Vi får snart se hvilke bøker som når opp i år. 


Gledelig romjul så lenge!

Ingen kommentarer: