tirsdag 2. september 2008

Backpacking i Skandinavia

Vi er hjemme igjen! Til tross for det som skjedde på søndag.

Fredag drar vi tidlig avsted med to svære ryggsekker og matpakke. På danskebåten drikker vi drinker for å manne oss opp til å spørre sjåførene på trailerdekket om skyss nedover Danmark, men det hadde vi slettes ikke trengt, for første sjåføren vi spør får vi sitte på med ned til... litt forbi Aalborg. Videre haiker vi med tyskere i en hippie-bil og en dansk pige i en gul bil. Så er vi i København og tar en eller annen buss (vi tror går) til Nørrebro. Men hostellet vi ville bo på er fullt! Så vi må traske rundt i København etter ett ledig hostell, som er vanskelig. Og kjedelig. Og tidkrevende. Og slitsomt. Så vi tar taxi.

Innlosjert og nydusja (i en helt annen bydel enn vi hadde planlagt: Vesterbro) trasker vi ut for å slenge oss på en restaurant med gooood mat og drinker, men vi finner ikke noe billig/bra nok før sånt stenger, så vi ender opp med falafel og pommes fries i en kebabsjappe (SKUUUUFF!). Men, det vi ikke trenger å bekymre oss over er om alkoholsalget stenger snart, for det gjør det ikke, så vi drikker litt øl på et utested hvor Ian Curtis er malt opp på den ene veggen og den ene DJ-en er prikklik en viss Møller. Før vi stikker et annet sted og drikker en drink som smaker Repsils ved første slurk, men som så er dritgod, men så stenger det (det var visst bare en café) og vi går på et utested som driter i røykeloven og drikker gin & tonic og når vi bestemmer oss for å dra tidlig på morgenkvisten, driter vi i stramt budsjett og tar taxi tilbake til hostellet fordi vi har vondt i ryggen og føttene og har funnet ut da at vi ikke er ment til å være backpackere.

Lørdag stenger hostellet for sesongen, så vi må traske til et nytt ett. På veien dit treffer vi på en australier som jeg aldri skjønte hva het (vi vet det nå, for han lagret nummeret sitt på Sofias mobil) som skulle på samme hostell som oss, og vi endte med å henge med ham de to neste dagene. Vi drar han med til Christiania: snubler gjennom et loppemarked på veien dit, spiser hylleblomstis, drikker øl og litt av hvert og det er dritkoselig, før vi drar til sentrum igjen og drikker enda mer øl og spiser buffé på RizRaz Brun og jeg er veldig fornøyd for nesten alt der er vegansk (og ja, de tapte penger på meg).

Etter en lur på hostellet spretter Sofia og jeg opp gin-flaska og mikser gin & tonic og er godt på vei før en argentiner slår seg ned ved bordet (jeg vettafaen hva han het heller) og kan fortelle at i Argentina koster en pakke med røyk 1 EURO, og vi vet hvor vi skal dra på tur neste gang. Også blir gin-flaska tom og vi må drikke litt av vodkaen til australieren og Sofia og jeg tar på oss høye hæler og vi klarer å overbevise de andre om at budsjett er noe tullball og at Danmark er billig-billig, så vi tar taxi til Nørrebro og går på et utested hvor Sofia går bort til noen fyrer og prikker på nesene deres og sier "I bet you look good on the dance floor!" og jeg prøver å kjøpe meg en drink i baren, men nei, det var én pris for alkohol og én pris for blandevann, så... jeg ender med å ikke kjøpe noen drink i det hele tatt fordi jeg ikke skjønner hva jeg skal blande sammen til noe godt, og det er likegodt, for ikke så lenge etterpå må de andre praie en taxi til meg og jeg spyr i Københavns gater og sånn er det ALLTID når jeg er i utlandet. Damn billig alkohol.

Søndag er jo for dere ikke helt ukjent, men det endte faktisk bra og vi slapp å prostituere oss, og vi har litt penger likevel og drar på Tivoli og mellom klokken 19-20 er det Crazy Hours og alle fornøyelser i parken er gratis og hver gang vi setter oss i en "fornøyelse" sier vi "Dette er too much!!!" og "Jeg angrer!!!", men vi bare tuller, for det er veldig fornøyelig! Og vi slapp forresten å sove ute den natten, for vi krasjet hos en venn av en venn av en venn.

Mandag drar vi avgårde til Oslo, og bestemmer oss for å dra på overraskelsesbesøk til Daniel og Helene på folkehøyskolen deres i Buskerud, og blir satt av i et bekmørke og alle på bussen ser sympatiserende på oss i det den kjører bort og vi slentrer bort i mørket, før vi får haik med en fyr i lang kjortel - heeelt bort til Kroa som Helene sa på telefonen 5 minutter før "er det nye Six Pence" og da hun og trodde på at vi var i Gøteborg, til tross for min lille forsnakkelse om "Jodda, vi kom oss gjennom tollen til Norge".



I dag haiket vi nok en gang - vel, twice - fra folkehøyskolen og ned til Drammen, og skulle egentlig haike helt ned til Kristiansand, men de bussrutene på det busstoppet inderne satte oss av på kunne fortelle at det kom en buss til Kristiansand om femten minutt og... ja, det var litt deilig å bare ta bussen rett ned til Rutebilstasjonen her nede uten å måtte tenke på hvor langt de vi sitter på med skal, om vi får skyss videre osv osv.

Ja.

Så vi lever altså. I beste velgående.

Ingen kommentarer: