onsdag 11. januar 2012

El Paso

Jeg fortsetter å dele min reise over USA. Etter New Orleans tok vi toget i over 30 timer til El Paso, Texas. Alt jeg visste om El Paso fra før av hadde jeg fra tv-serien Breaking Bad. Det vil si at alt jeg visste om El Paso er at det er en krigssone i narkotikakrigen mellom ulike narkobander og regjeringen.

Jeg og Amtrak-toget på stasjonen i New Orleans.
h

Utsikt over ørkenen fra bakerst i toget. Jeg tenkte litt på alle westerfilmene jeg har sett.

Utsikt over El Paso og Ciudad Juáres, som er den meksikanske byen som ligger rett over grensa. Vi skulle se om vi kunne ta en svipptur over til Mexico.
h

Ved grensen. Den kaldeste dagen jeg har opplevd denne vinteren var ikke i Norge, men i El Paso. Det blåste noe jævlig.
h

El Paso er kjent som solbyen. De har sol 360 dager i året eller noe. Vel, ikke denne dagen.
h

På hotellrommet viste jeg fram kunnskap jeg hadde lært fra en Dan Brown-bok. (Ja, dere kan bare le dere, men jeg synes faktisk det er veldig spennende med Dan Brown. Det er en av mine guilty pleasures.)
h

Ikke alt i Texas er stort.
h

Selv om det snødde i El Paso, var det palmer der.

Huttetu!
h

Etter mye nøling og undring på om vi ville klare å komme tilbake til USA etter en eventuell svipptur til Mexico - og etter å ha spurt en grensevakt om han visste sånt (noe han ikke visste; han visste heller ikke at det fantes et land som het Norway, selv ikke da jeg sa at det ligger rett ved siden av Sweden.), bestemte vi oss for å prøve å gå over grensen likevel.

Grensebro USA/Mexico.
h

Men så lå Silva's rett ved siden av, så vi gikk dit i stedet.
h

Jeg måtte posere med melkekanner, for det er så gangstah yo.
hh

I Amerikas frie marked var det ikke smørkrise.

(Nei, unnskyld. Jeg er ikke for fri marked. Jeg boikotter Synnøve Finden. Tine er et co-operativ. Alle bøndene får lov til å være med. Det er bra. Heia bøndene!)
jj

Tommel opp for barbequesmak.
w

Jeg må posere litt med lønnesirupen. Elsker lønnesirup!
med pannekaker

Elsker peanøttsmør også.
ristet brød

Vanskelig å telle fremmed valuta.
dollar

Elsker vending machines. Vi fikk dessverre ikke prøvd pizza vending-machinen.
tr

Bail Bond-firma. Det er ulovlig i de fleste andre land enn USA. Du kan lese mer om det her hvis du er interessert. Sykt Breaking Bad!
break
h

Jeg later som jeg er helt gul, ikke bare halvt.
as

I El Paso har de gratis buss. Hvordan de får til det i en by som ikke har inntektsskatt er ikke lett å forstå.
hska

Vi dro ikke over til Mexico, så jeg poserte foran noen meksikanske skilt i El Paso slik at jeg i hvertfall kunne late som at jeg hadde vært der.
taco

Deretter dro vi videre til Phoenix med Greyhound-buss. (Nei. For det viste seg at snøstormen hadde tatt så av dagen før, at dagens busser var nødt til å prioritere de som ikke fikk tatt bussen da det var snøstorm, som var lille julaften, så vi måtte leie bil i stedet.)