fredag 25. mars 2011

5 på topp danske filmer

Fra før av har jeg lagd en filmlister over 5 på topp norske filmer, 5 på topp hestefilmer, 5 på topp japanske filmer, 5 på topp filmer basert på bøker jeg har lest, 5 på topp tyskspråklige filmer, 5 på topp franskspråklige filmer og 5 på topp filmer målt i antall ganger jeg har sett dem. Her kommer min 5 på topp liste over danske filmer.

1. I Kina spiser de hunde (1999)
Fordi den rett og slett er sykt underholdende.



2. Adams æbler (2005)
Så absurd og morsom.


3. Pusher (1996)
Denne er også sykt underholdende + dør litt av Mads Mikkelsen.




4. Tærkel i knibe (2004)
Ler høyt hver gang jeg se denne, og det er ikke få ganger jeg har sett den! Spesielt av den ene sangen hvor Terkel hopper rundt i skyene og av Steinerskolelæreren.




5. Flammen & Citronen (2008)
En god film om motstandsbevegelsen i Damark under andre verdenskrig.



Boblere: Idiotene

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min bestefar er en stokk!!! Dansk kortfilm fra 1960 eller noe. Et mesterverk. Basert på en født forbryters dagbok, husker klart ikke forfatter i farten men det finner du nok utav ;) novellen er uansett veldig bra også. Så kan du se for deg hvordan en gammel dansk film ser ut basert på den ;)

Johanne sa...

Hugsar framleis når eg såg Adams æbler, den er hærleg absurd.

Synne sa...

Hahahaah, jeg elsker Terkel i knipe! Jeg blir forlegen og forferdet av den samtidig, så klart, men jeg elsker den!

motionocean sa...

Nei huff, vi så Tærkel i Knipe på barneskolen, og jeg syntes den var fæl :S