onsdag 16. februar 2011

5 på topp franskspråklige filmer

1. 37°2 le matin (1986)
Jeg elsker denne filmen, selv om den er like forferdelig som den er fin.










2. L'appartement (1996)
Denne filmen er bare fin. Pluss skulle ønske jeg hadde like fin stil (og leilighet) som jentene i denne filmen.








3. Lila dit ça (2004)
Denne filmen var riktignok best første gangen jeg så den, kanskje vil noen tilogmed påstå at det er meningsløst å se den om igjen etter det, men ikke jeg.





4. Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)
Selvsagt!






5. L'enfant (2005)
Jeg glemmer alltid hva som skjer i denne på mange måter fascinerende filmen, så hver gang jeg ser den er det som om jeg ser den for første gang.



Boblende under: Paris, je t'aime, La science des rêves.

Som jeg har nevnt ved flere anledninger tidligere, holder jeg på å lære meg fransk, og den beste måten å lære et språk på (bortsett fra å befinne seg i et land hvor de snakker dette språket) kan vel ikke være annet enn å sluke nedpå filmer og bøker hvor de bruker språket. Derfor tar jeg veldig gjerne i mot anbefalinger på andre franskspråklige filmer fra dere! Enn så lenge, ha en fin onsdag!

19 kommentarer:

Frida sa...

Nå har jeg vrengt hjernen min helt, for jeg er helt sikker på at jeg har sett deg en plass før, og det var ikke på denne bloggen. Jeg har et bilde i hodet mitt av at du sitter på bakken på en festival eller noe. Ikledd blått? Husker ikke helt, jeg. Hvor i alle dager har jeg deg fra??

Anonym sa...

Fargetrilogien til Krzysztof Kieślowski! I alle fall "Bleu" og "Rouge". Den siste er ikke like bra, og den foregår delvis på polsk. Jeunet har jo også gjort flere gode filmer. Jeg liker både "Delicatessen" og "La cité des enfants perdus" godt. Ellers anbefaler jeg "L'homme qui plantait des arbres" til alle jeg kommer over. Kanskje den vakreste animerte kortfilmen som finnes. Og når man først er inne på animasjon, må nesten "Les triplettes de Belleville" også nevnes. Ellers kan jeg nevne "Caché", "Le scaphandre et le papillon" og "La Haine".

Kathleen sa...

Hei, ja, jeg hadde på meg en blå kjole på Hovefestivalen en gang. Da ble jeg også tatt bilde av av bloggen til Hove. Det var i 2007. Kanskje det var da?

Kathleen sa...

Fargetrilogien har jeg sett, min favoritt var "Rouge". "Delicatessen" og "Le scaphandre et le papillon" også, de er fine. Eller "Delicatessen" er jo forsåvidt ganske morbid. "La Haine" er også dritbra!

Jazzku sa...

fine filmer! har du sett diva? dårlig tittel på en bra film, etter min mening.

Anonym sa...

Veit ikke om du har sett noe særlig eldre fransk film? Der har man jo titler som "Du rififi chez les hommes", "Les Quatre Cents Coups", "Hiroshima mon amour". Man har jo selvsagt også Jean-Luc Godard. "Le samouraï" får også masse skryt, men den har jeg ikke sett selv enda.

Frida sa...

Sv: Må ha vært derfra da! Min vanvittige hukommelse for mennesker og ansikter svikter meg aldri!

Eirin sa...

Nå vet jeg hva jeg skal gjøre i helga. Se på franske filmer.

Kanskje blir vi klassekamerater på Skrivekunstakademiet :) Litteraturvitenskap hadde jeg tenkt til å søke på, helt til jeg fikk litteraturteori på studiet jeg går nå. Da innså jeg at det nok ikke er noe for meg likevel.

Kathleen sa...

Venstregærning: Nei, særlig gamle franske har jeg ikke sett! "Hiroshima mon amour" har stått på listen over filmer jeg vil se en stund, så lenge at jeg ikke lenger husker hvorfor den er på lista! Og seff må jeg få sett noe med Brigitte Bardot, for det har jeg faktisk ikke. Ikke noen med Jane Birkin heller. Takker forresten for tips, de forrige du kom med også! :)

Kristine: "Diva" har jeg ikke sett, nei!

Johanne sa...

Eg elskar franske filmar, sjølv om eg må sjå dei med tekst. Trur eg må arbeide meg gjennim denne lista, glermeg!

Kathleen sa...

Herregud, jeg glemte "La Marche de l'Empereur"!!! Den har jeg jo sett hundre ganger, elsker den!

Karoline sa...

Å, jeg elsker franske filmer, kan ikke fransk, men alle franske filmer jeg har sett har tilfeldigvis vist seg å være vidunderlige. Tips til fransk film du virkelig bør se er filmen "Jeux d'enfants" (norsk tittel er "Elsk meg om du tør"), den er det ingen som har hørt om omtrent føles det som, men den er litt "Amelié"-aktig og veldig fantasifull, flott og med herlig musikk og Marion Cotillard. En av mine desiderte yndlingsfilmer! Ellers er det mange andre jeg liker: "Paraplyene fra Cherbourg" for eksempel (men siden du altså ikke var så fan av musikaler er den nok ikke helt din gate siden alt synges) og "Et spill for piano" som er fantastisk. Og jeg har bare sett "Amelié" og "La science des rêves" av de du nevner så jeg er kjempeglad for tipsene ;)

Og denne kommentaren blei alt for lang, beklager, men det gjør sikkert ikke noe =D

oda celine sa...

elsker at cinemateket i københavn alltid har franske filmer og at det er så billig at jeg går på kino alene kanskje en gang i uka.

jeg liker jeux d'enfants også, kanskje best av alle.

Kathleen sa...

Johanne, jeg må og se dem med tekst, jeg får ikke med meg noe uten, men teksten er på fransk, så lærer jeg meg å koble uttalen med ordene, foreløpig er det jo best å se de filmene jeg allerede har sett, sånn at jeg noenlunde vet hva som foregår/blir snakket om. Ikke at det gjør noe, det er mange jeg godt kan se om igjen! :-D

Takk for tipsene, Karoline! Jeg har faktisk hørt om 'Jeux d'enfants', men har ikke fått sett den. Jeg elsker jo forresten Marion Cotillard! Hadde ikke fått med meg at hun er med i den.

'La science des rêves' så jeg og vennene mine i en ellers tom kinosal, så vi danset rundt foran filmen på slutten og det var den filmen som gjorde at jeg ble forelska i Charlotte Gainsbourg og det rare er vel at siden da har jeg ikke sett henne i noen fransk film, bare engelskspråklige... Hun er jo SÅ fransk for meg.

erleichda sa...

Betty Blue - så bra film! Så bra musikk!
Samme gjelder selvfølgelig Amelie :-)
Rouge har også vart min favorit fra Tres Color Trilogien. Men Bleu er veldig spesielt og har fantastisk musikk. En annen bra fransk film er L`important c`est d`aimer av Andrzei Zulawski, med en moden og skikkelig god Romy Schneider. Ambefales!

Frys sa...

Masse bra filmer på listen din! Og så må du se noen "obligatoriske" franske filmer som Jules & Jim av Truffaut og Bande à Part av Godard. Har du sett Coco Chanel filmene? Så mye fint å se på... "Ensemble c'est tout" (Sammen er vi mindre alene) er jo også veldig søt. Eric Rohmers frilogi "Tales of four seasons" er også et must!

Lykke til med fransklæringen! (og kanskje noen av diktene på bloggen min kan hjelpe/inspirere deg videre??)

Kathleen sa...

Jeg har sett Coco Chanel filmen hvor Audrey Tautou er Chanel, den synes jeg ikke var mer enn ok. Har veldig lyst til å se den andre, hallo, Mads Mikkelsen! 'Ensemble c'est tout' har jeg sett, den synes jeg var (mildt sagt) dårlig, men det er sikkert fordi jeg ELSKET boka. Synes veldig mye viktig ble borte i filmen. Men takk for andre tips! :)

n. sa...

nå har jeg ikke lest alle kommentarene over (det kan jo hende noen har nevnt den allerede), men jeg syntes du burde se "Dans la ville de Sylvia"! Den er litt merkelig, men på en veldig fin måte, syntes jeg. Jeg vil ikke fortelle handlingen og slikt, men det er litt som om man får lov til å følge med en persons liv i noen dager. Du vet ikke helt hva han tenker, du må bare se på handlingene, uttrykkene, følge med og prøve å forstå så godt du kan.

Anonym sa...

Åh Betty Blue! Filmmusikken er så himla fin! Jeg elskerelskerelsker fransk film. Nå leste jeg at du ikke liker musikaler, ellers er les demoiselles de rochefort helt fantastisk! Og Diva, bande apart, vivre sa vie, À bout de souffle, de fortapte barns by, en langvarig forlovelse (jeg er veldig glad i jeunet!)