torsdag 24. februar 2011

5 på topp tyskspråklige filmer

Siden jeg er så godt i gang med filmkåringer.


1. Goodbye, Lenin! (2003)
Dette er en av mine absolutte favorittfilmer, langt i fra bare av tyskspråklige, men generelt. Alex' mor får et hjerteattakk eller noe i den duren og havner i koma, og mens hun ligger i koma rives Berlinmuren, DDR finnes ikke lenger, og Alex tror moren kommer til å få sjokk hvis hun våkner opp til at DDR ikke lenger finnes og derfor dø, så når hun våkner prøver han å gjøre alt for at det fortsatt skal virke som om de bor i DDR; han lager egne tv-program og klistrer gamle sylteagurketikker oppå de nye, alt akkompagnert av musikken til Yann Tiersen, og Daniel Brühl som er Alex, er verdens søteste på film, og forresten er denne filmen i det hele sykt søt, uten å være teit, og jeg blir aldri lei av å se den.












 2. Kirschblüten (2008)
Dette er den tristeste filmen jeg noensinne har sett, i hvertfall målt i hvor mye jeg grein av den. For ikke bare grein jeg under filmen, men også etter at den var ferdig, og flere ganger dagen etterpå. Jeg ble helt knust av denne. Begynner nesten å grine bare jeg tenker på den nå. Denne filmen handler om et ektepar som drar til Berlin for å besøke barna (og barnebarna) sine, og de er verdens kjipeste mennesker, barna deres altså, og nå orker jeg ikke mer, tror ikke jeg skal se den flere ganger i mitt liv, men dere kan jo det. For den er ikke bare trist, men også veldig fin.











3. Knallhart (2006)
Michael og mora hans flytter til en shabby bydel i Berlin og der er det en haug med liksomgangstere som bare er kids egentlig, men også ekte gangstere som Michael blir kjent med hos barbereren og begynner å deale dop for, hvilket går helt greit det, før han er skyld i at sykt mye kokain forsvinner og jeg får helt i vondt i magen.












4. Lola rennt (1998)
Eller på norsk bedre kjent som Løp, Lola, løp. Og Lola løper. Hun løper og løper. For også i denne filmen er det en masse kokain som havner på avveier. Eller, jeg husker ikke om det er kokain, men noe drugs er det i hvertfall, og det skaper en masse problemer, naturlig nok, hvordan skal de løse dette problemet og leve lykkelig i alle sine dager etterpå? Anyways, filmen er sykt kul!












5. Auf der anderen Seite (2007)
Auf der anderen Seite foregår ikke bare i Tyskland, men også i Istanbul. Det er en sånn film hvor løse tråder spinner seg sammen til slutt og for å være ærlig husker jeg ikke så mye av den, selv om det ikke var så lenge siden jeg så den. Jeg husker derimot at den var bra og at det var en bokhandel med i filmen, og det er jo ikke så lite.











Boblere: Blikktrommen, Das Leben der Anderen

18 kommentarer:

Anita sa...

Du glemte Der Untergang...

Haruhi sa...

Jeg hører på soundtracket til "Goodbye, Lenin" til stadighet. Men jeg har aldri sett den, kanskje det er på tide.

Forøvrig så håper jeg du kommer til å kåre italienske filmfavoritter også.

Mia sa...

Good Bye, Lenin! Er jo fantastisk! Musikken også, hele stemningen.
De andre tror jeg ikke jeg tør å se, særlig ikke den triste.

oda celine sa...

irriterende nok klarer jeg aldri å like tyske filmer. vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi jeg har traumer av språket og synes det er stygt stygt.

Charlotte sa...

Goodbye, Lenin er herlig! Jeg må innrømme at jeg ikke har sett de andre filmene på listen (unntatt bobleren Das Leben der Anderen), og det er jo litt flaut, siden jeg er halvt tysk og greier.
Men har du sett Soul Kitchen? Den er med Motitz Bleibtreu (som spiller i Lola Rennt). Han er kul. Filmen også.

Kathleen sa...

Anita, tjaa, Der Untergang er bra den, men ikke en av mine personlige favoritter.

Haruhi: Kanskje det, jeg får se om jeg har sett nok italienske filmer til at jeg kan kære fem favoritter. Først skal jeg kåre mine 5 på topp japanske.

Oda Celine, fy ass! :P Tysk er jo fint, synes jeg i hvertfall. Men om du ikke syns det, så er det jo mange fine filmer! Du går glipp av noe der altså.

Charlotte, nei, den har jeg ikke sett, jeg skal skrive meg den bak øret! Takk for tipset! :)

:)

Isabel sa...

Goodbye, Lenin <3 Beste filmen : D

Nøve sa...

Jeg innså nettopp at jeg kanskje ikke har sett en eneste tysk film i hele mitt liv som ikke har vært om andre verdenskrig og som har blitt sett i historietimene på skolen. Skjerpings.

Karoline sa...

Jeg tror faktisk ikke jeg har sett noen tyske filmer, men du fikk meg interessert i disse, de hørtes jo fine ut :)

Kathleen sa...

Ja, det blir lett til at de tyske filmene man ser bare handler om 2.verdenskrig. Det er vel skolen som har skyld i det. Synd, for Tyskland er selvsagt så mye mer enn det.

Anonym sa...

Herregud, du kan jo ikke lage en så fin liste, nå har jeg så mye sehnsucht at nå begyner jeg å grine. Jeg labba jo rundt i Neukölln for under 24 timer siden.
Faen.

Johanne sa...

Å, eg hugsar når me såg Lola Rennt i tysktimane på skulen. Likte den!

Anonym sa...

Goodbye Lenin er så fin, så fin! Og som flere har nevnt, med et utrolig fint soundtrack. Jeg har sett utrolig lite tysk film forstår jeg, men jeg har et filmcrush på Daniel Brühl, aaah! Ellers så lurer jeg veldig på om du har en liste over dine danske favorittfilmer? Jeg er veldig svak for hr. boe sine filmer...

Kathleen sa...

Myldretid, jeg holder på å lage en liste over danske favorittfilmer, men jeg må tenke meg litt bedre om, for jeg føler det er noen filmer jeg ikke har tenkt på ennå... Jeg lagde jo listen over de franske før jeg fikk tenkt meg ordentlig om! Hr. Boe tror jeg ikke jeg har sett noe av, vil du anbefale noen spesielt?

Jenny sa...

Goodbye, Lenin er en av de skjønneste, morsomste filmene jeg vet om. En film jeg kan se igjen og igjen. Jeg blir alltid i godt humør av den. Det er virkelig noen utrolig gode observasjoner om samfunnet generelt her.

Når det gjelder Lola rennt er den kul, men langt ifra min favoritt av Tom Tykwer-filmene. Min favoritt er den helt utrolige Vintersøvnen, en film som var en fryd å se på kino (fotografiet og fargebruken kan få en hver filmnerd til å sikle). Tykwers andre filmer "Krigeren og Keiserinnen" og "Dødelige Maria" (som er umulig å oppdrive på dvd) har også noen helt fantastiske menneskeskildringer. Jeg har alltid hatt sansen for hvordan Tykwer beskriver menneskesjebner og hvordan de påvirkes av de små opplevelsene.

Kathleen sa...

Jeg tror ikke jeg har sett mange Tywker-filmer, men Krigenren og keiserinnen har jeg sett, og den likte jeg ikke så veldig godt. Jeg kom liksom aldri helt inn i den.

Anonym sa...

Nå som jeg uansett roter rundt i gamle innlegg på bloggen din: Kva med Tom Tykwer sin siste film: Drei? Hva med Til Schweiger sin Keinohrhasen? Hva med Fassbinder? Hva med at jeg kanskje lager min egen topp 5-liste og slutter å spamme deg?

(Og, apropos min egen kommentar om Knallhart: Dat is mein Kiez!)

Kathleen sa...

Har ikke sett så mye tysk film! Men dette innlegget er jo btw gammelt, så jeg har sett flere nå. Ikke de du nevner da. Lag en liste! Så kan jeg se mer tysk film!