torsdag 24. mars 2011

5 på topp bøker i stabelen på skatollet mitt II

Bokstavelig talt:

1. EN KORT HISTORIE OM TRAKTOREN I UKRAINA av Marina Lewycka
Aner ingenting om denne boka annet enn det tittelen sier. Altså at den sikkert handler om Ukraina. Jeg tenkte nemlig da jeg var på biblioteket og lånte den at alle bøkene som lå og ventet på meg hadde jeg en eller annen forventning til, enten pga. anbefalinger eller at jeg hadde lest en bok hvor de var referert til. Jeg tenkte Jeg vil bli overrasket, jeg tar med denne.

2. TIDEN DET TAR av Hanne Ørstavik
Jeg leste i et eller annet tidsskrift at jeg burde lese Hanne Ørstavik, så da jeg så denne framme på biblioteket tok jeg den med.

3. OCEANEN av Göran Sonnevi
En diktbok. Göran Sonnevi ble referert til i en bok jeg likte kjempegodt.

4. BUZZ ALDRIN, HVOR BLE DET AV DEG I ALT MYLDERET? av Johan Harstad
Introen i denne boka er berømt i min verden. Jeg leste den (introen) for kjempelenge siden og kunne ikke huske hva boka het, til jeg tok denne opp ved en tilfeldighet nå nylig (fordi tittelen fenget meg og fordi jeg godt vet hvem Buzz Aldrin er) og så dermed at den berømte introen jo var i denne boka! Jeg kunne følgelig ikke la være å låne den.

5. FRIHET av Jonathan Franzen
Se her.

2 kommentarer:

Haruhi sa...

Traktorboka er kjempemorsom! Samtidig som den kommer til å gjøre at du føler at du kan mer om Ukraninas historie, sovjet, og om det å være innvandrer.

Men jeg er veldig usikker på om den funker på i oversatt form. Veldig mye av humoren og varmen i den originale versjonen lå i språket, og hvordan en del av karakteren snakket gebrokkent engelsk.

Ingalill. sa...

ahh, traktorboka leste jeg nylig, siden du ønsker å bli overrasket sier jeg ikke noe mer
, kanskje bortsett fra
+++