søndag 1. juni 2014

Bøkene jeg leste i mai

I mai har jeg bare lest én skjønnlitterær bok. Det er fordi jeg har forberedt meg til eksamener. Nå er det over, jeg har fått realfagskompetanse, det er juni, jeg skal anskaffe meg rulleski og vente på beskjed fra samordna opptak. Uansett kommer det til å bli et bra liv. 

Og jeg skal selvsagt lese en haug med bøker.


Mai har vært rene sommeren. En dag lagde jeg brenneslesuppe og leste et intervju
med Herbjørg Wassmo i Bokmagasinet. Hun sa noe fint om litteratur; at litteraturen
 ikke skal trøste, men gi innsikt. Jeg har bare lest én bok av henne før,  Et glass melk
 takk.
Kanskje skulle jeg ha lest noe mer av henne.




























PROSA

1. VINTERNOVELLER av Ingvild H. Rishøi

SAKPROSA

2. GAIAS HEVN av James Lovelock
3. HAMSUN. SVERMER OG EROBRER av Ingar Sletten Kolloen
4. PALEOFANTASY. WHAT EVOLUTION REALLY TELLS US ABOUT SEX, DIET, AND HOW WE LIVE av Marlene Zuk
5. SJELENS AMERIKA av Karl Ove Knausgård
6. TIL SKOGS av Haakon Bull-Hansen
7. WHAT A WONDERFUL WORLD: ONE MAN'S ATTEMPT TO EXPLAIN THE BIG STUFF av Marcus Chown

---

DEN BESTE BOKA
En av novellene i Vinternoveller har jeg lest før, og jeg elsker den novella. Den stod på trykk i det aller første nummeret av Granta som kom ut i januar 2013. Etter å ha lest den leste jeg alt av Ingvild H. Rishøi (ikke at det er så mye, med henne er det mer kvalitet fremfor kvantitet). Men jeg kan ikke si at de andre novellene i Vinternoveller gav meg like mye. 


Sjelens Amerika leste jeg egentlig i desember, bortsett fra siste essay. Jeg leste nesten hele med en gang, men la den av en eller annen grunn vekk da det bare var et essay igjen, som jeg altså leste nå. Og det var veldig fint og oppmuntrende for en tjuefemåring som så gjerne vil skrive noe bra. Men hele essaysamlingen er fantastisk. Og så tittelen da!

DEN KJIPESTE BOKA

Til skogs. Fine bilder, men kjedelig. 

Ingen kommentarer: