torsdag 29. desember 2011

Livet og litteraturen totusenogelleve 4/4
















OKTOBER
I oktober besøker jeg folkehøyskolen jeg gikk ut av i totusenogåtte, jeg handler neste halvårs pensum på et loppemarked på Steinerskolen for under femtilappen og vi spiser vafler med rømme og drikker Bionade. Vi drikker rødvin og spiser ost når vi får penger og jeg blir lei av Tomas Espedal. Jeg går på Forfattersleppet og drikker rødvin på Norli mens jeg hører på et knippe av årets debutanter høytopplese og får angst fordi de er omtrent like gamle som meg (eller yngre) og har gitt ut bok allerede. Jeg prøver å snike til meg glass vin til, men nei. Vi går opp Fløien og spiser vafler igjen. En helg drar jeg til Kristiansand for å se på havet og lage borsj. Når jeg kommer hjem til Bergen igjen pakker jeg kofferten på nytt og drar til Berlin. Den beste boka jeg leser er Drit i døden, her er Dan Turéll, og jeg forelsker meg, forelsker meg, forelsker meg. I flere dager snakker jeg ikke om noe annet enn Dan Turéll. Oktobers dårligste leseopplevelse er et utvalg av brevkorrespondansen mellom Abbelard og Heloïse i Forbidden Fruit.

















NOVEMBER
November starter i Berlin, den chilleste storbyen jeg har vært i. I Berlin spiser vi tyrkiske pannekaker og spankulerer. Vi drikker øl i Kreutsberg og kikker på dada-kunst og høsten. Jeg skriver opp skriveboka mi i Prenzlauer Berg over en Kirschkuchen med krem og leser Forbrytelse og straff for andre gang. Tilbake i Bergen leser jeg pensum og får kvaler over at jeg driver med noe så unytttig som å gå på det humanistiske fakultet. Jeg leser Klassekampen og lurer på hvorfor jeg ikke kunne blitt sykepleier eller jobbet i industrien i stedet. Jeg begynner å sjekke opp praktiske yrker, men alle de praktiske yrkene jeg kunne tenke meg krever realfagskompetanse, og da kunne jeg likegodt blitt marinebiolog. Jeg slenger sarkastiske kommentarer om mitt eget fag, litteraturen, hele tiden. Her sitter jeg i Norge og får penger for å drive med noe så unyttig som litteratur. Det er nesten så jeg skammer meg. Likevel: den beste boka jeg leser i november er Siri Hustvedts Sommeren uten menn og Slottet av Kafka, og den dårligste leseopplevelsen er Den hesten er av snø av Juliane Rui.



DESEMBER
I desember lager vi lussekatter uten smør (det går fint altså) og ser den finsk julefilmen Rare Exports: A Christmas Tale. Jeg blir kjempeglad når snøen kommer og bestemmer meg for å flytte til Nord-Norge når jeg blir litt eldre. Jeg ser filmer om Antarktis på Cinemateket og skvetter når lynet slår ned og ødelegger modemet og vi drar på biblioteket for å sitte på internett. I am a Cat av Natsume Sõseki er den gørreste boka jeg leser i desember, og kanskje tilogmed også i år. I kofferten jeg tar med til USA har jeg pakket med On the Road av Jack Kerouac og Literacy and Longing in LA av Jennifer Kaufman og Karen Mack

2 kommentarer:

missM (Hverdagseventyr) sa...

Man rekker mye og lite på noen måneder og et år. Du ser ut som du har rukket mye :)

Dette med at du studerer noe "unyttig" er jo egenltig spennende. Jeg skulle også ha blitt sykepleier, og hvertfall fått noen kroner. Men i stede valgte jeg noe jeg elsker å gjøre og som jeg nesten ikke får penger fra. Krona snues på, men likevel synes jeg det er værdt det!

Kathleen sa...

Jeg vet man boer gjoere noe man trives med, men jeg KAN jo gjoere det jeg vil uten aa gaa paa dette studiet. Og problemet er ikke aa tjene lite, men aa ikke tjene noe! :-O Hjelp. Nei, jeg vet ikke. Jeg tenker paa det stadig vekk. Jeg finner vel ut av det tidsnok. Hvis jeg slutter naa skjer det ikke noe verre enn at jeg kan gjoere om det jeg har gaatt paa til et aarstudium.