mandag 26. desember 2011

Livet og litteraturen totusenogelleve 3/4

JULI
Juli starter i Indonesia, jeg dør nesten av varme og leser opp alle bøkene jeg har med meg i løpet av de fem første dagene. Jeg finner ingen bokhandel hvor de selger engelskspråklig litteratur og skjønner at jeg ønsker meg et lesebrett. Jeg krangler masse med min mamma, lærer at ordet 'gula' betyr 'sukker' fordi det ikke går ann å kjøpe drikke uten sukker i i verken Depok eller Jakarta og jeg lengter etter norske sommernetter og får dårlig samvittighet. Jeg spiser masse gado-gado, stekt fisk, peanøtter og bananer. En langhelg drar vi på ferie i ferien og drar til Bali hvor jeg leser Nabokov og Fitzgerald, finner svenske bøker i en bruktbutikk og bader hele tiden. I løpet av to timer ute i solen (med 50 i solfaktor) får jeg en bikiniskille som jeg i skrivende stund (midten av desember) har ennå. Vi tar også nattoget i tolv timer til Yogjakarta som liksom er "rett rundt svingen" og jeg får et hint om hvor stort dette landet er (for ikke å snakke om Asia). Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg liker å transportere meg med tog og buss fremfor fly. I Yoghakarta liker jeg meg mye bedre enn i Jakarta. Her spiser jeg reisens beste gado-gado og vi plukker salakfrukt rett fra trærne. Dagen etter at jeg ankommer Norge igjen er det 22.juli og alt jeg gjør er å sitte foran twitter og nett-tv. Den kjipeste boka jeg leser i juli er Jules Vernes Journey to the Centre of the Earth og de beste bøkene jeg leser er Chess av Stefan Zweig, The Bridge of San Luis Rei av Thornton Wilder og The Death of Ivan Ilyich av Tolstoj.








































 

AUGUST
August er måneden vi drar på hyttetur i sørlandsidyllen og jeg leser Tore Renbergs Pixley Mapogo ved skjærgården, kanskje en av de dårligste bøkene jeg leser i totusenogelleve. Vi spiser bringebær og blåbær og vi besøker Norges sørligste punkt. I midten av august pakker jeg ned livet mitt og flytter til Bergen for andre gang i mitt liv. Før kjæresten min kommer til Bergen tilbringer jeg de første dagene i et tomt rom og leser dikt og drikker bar havana club. Jeg begynner å studere litteraturvitenskap og jeg (og kjæresten min) kjøper møbler på IKEA for første gang i mitt liv. Jeg begynner å danse klassisk ballett og trene yoga. En av de beste bøkene jeg leser i august er en tegneserieroman: Jasons Low Moon & andre historier. Den andre er Knausgårds Min kamp 3.

















SEPTEMBER
I september finner jeg ut at pilates er diggere enn yoga og jeg slutter å røyke og bruker tohundre kroner på smågodt en fredagskveld. Jeg leser Bukowski på bybanen og skjønner ingenting av Jacques Derrida og dekonstruksjonen. Jeg leser dikt av romantikerne og post-romantikerne og forelsker meg for alvor i Baudelaire. På kulturnatta går vi rundt i mørket med lommelykt blant de naturhistoriske samlinger på Bergen museum, hører på Pedro Carmona-Alvarez snakke om dikt, hører på orgelmusikk i Domkirka og spiser salmalaks og plommer på Bergen kunstmuseum. Den beste boka jeg leser er Goethes Faust I og den dårligste er Simon Strangers Mnem, selv om jeg liker idéen.

Ingen kommentarer: