søndag 27. oktober 2013

Sørlandske bokdager 2013

I går var jeg på Sørlandske bokdager på Pir6 i Kristiansand, i regi av Norsk Forfattersentrum Sørlandet. Det var rene speeddatingen. I løpet av tre bolker oppleste et knippe sørlandske forfattere fra sine nyeste bøker, bl.a. Bjarte Breiteig, Cornelius Jakhelln, Helga Flatland og Gaute Heivoll. Jeg er ikke særlig glad i opplesninger, men dette var fint og interessant. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje skyldtes det at jeg hadde noen øl innabords. I hvertfall ble jeg nysgjerrig på å lese mer om Camilla Collett da Line Baugstø presenterte sin biografi om nevnte forfatter Camilla Collett, født Wergeland. Hun har det jo vært mye snakk om i år i forbindelse med stemmerettsjubileet, men jeg har aldri interessert meg noe særlig i henne. Jeg har alltid vært mer opptatt av Henrik. 

Ellers leste Liv Anny Sæterdal noen av sine dikt og det var jammen meg fint. Stas! Spesielt det første diktet hun leste, om angsten. Angsten sitter der på trappa. Agate Øksendal Kaupang, som jeg nylig har lest, var også der og leste fra debutboka si Å holde pusten. Den jeg ble aller mest nysgjerrig på var Benedicte Meyer Kroneberg. Hun hadde skrevet en roman om et tvillingpar. Det fascinerer meg veldig, men nå spørs det om en opplesning er nok til å få meg til å gidde å lese en roman. Sånn er det. Navnet er ihvertfall notert. 

I tillegg spilte General Forsamling innimellom opplesningene. Det var også kult. 

Sum summarum: Bra arrangement, synd det var så få der. Men jeg hadde ikke akkurat forventa mer, Kristiansand er ikke Bergen.

(Forresten er det ikke rette kjeften som snakker. Sørlandske bokdager hadde også en paneldebatt noen dager før, hvor sørlandsk litteratur skulle diskuteres. Hadde lyst til å gå, men det kræsja dessverre med et kurs i dataprogrammet Geogebra som jeg behøvde å gå på.)

Ingen kommentarer: