onsdag 24. april 2013

Lesetips

Jeg fikk en kommentar nylig om jeg kunne komme med noen råd til hvordan lese så mange bøker som jeg gjør. Jeg svarte at jeg leser fordi jeg liker det, det blir bare mange bøker. Å lese mange bøker er ikke et mål i seg selv, det er det lesningen som er. Men kanskje jeg kan gi noen råd likevel.

1. Skru av TV-en.
2. Ikke skaff deg barn.
3. Ta med bok i veska/sekken. Hvis du skal treffe noen og de er forsinka kan du ta opp boka og lese, eller på bussen/toget.
4. Det er ikke så viktig å lese de "riktige" bøkene. Det er viktigere å lese noe man liker. De "riktige" bøkene kommer etterhvert (eller kanskje ikke, hvem vet).
5. Jeg hører ofte unnskyldningen at man har så mye å lese på pensum at man ikke har tid til å lese andre ting. Jeg synes det er en dårlig unnskyldning. Man kan f.eks. velge å lese skjønnlitterære bøker som har noe med pensum å gjøre. Da jeg tok et religionsfag om de tre monoteistiske verdensreligionene i fjor høst, leste jeg bl.a. En panter i kjelleren av Amos Oz. Avveksling med god samvittighet!

Kom gjerne med flere tips!

4 kommentarer:

Karen sa...

Overhørte noen som brukte pensum-unnskyldningen her om dagen. To sekunder senere utbrøt hun: "Så du Paradise Hotell i går eller!?!"

Hver sin prioritering.

June sa...

Takk for gode tips! :-)

Bjørg, mellom linjene. sa...

Eg har skrudd av tven, men eg har skaffa meg barn. Det gjekk hardt ut over lesetida.

Fivrelden sa...

Fine råd. Det er også fint med kveldslesning på sengen. Litt får de fleste tid til. Jeg bruker også tiden mellom jobbslag til lesning. Det er det fine med å være omviser sommerstid ;)