fredag 20. januar 2012

Takk og farvel





































Takk og farvel til min private kosebokhylle. Her er pensumet mitt det neste halvåret:

Homer - Odysseen
Dante - Den guddommelige komedie
Shakespeare - Hamlet
Ibsen - Gengangere
Virginia Woolf - Mrs. Dolloway
Beckett - Mens vi venter på Godot
Bibelen - Jobs bok
Joseph Conrad - Heart of Darkness (inni lesebrettet)
Moliére - Tartuffe
Cervantes - Don Quixote
Aristofanes - Skyene
Jean Racine - Fedra
Vergil - Aeneiden
Sofokles - Kong Ødipus
Korttekster - En haug med essays, noveller o.l.
Dikt fra antikken til vår tid - En haug med dikt
Frode Helland og Lisbeth Pettersen Wærp - Å lese drama
Jakob Lothe - Fiksjon og film
Klassisk litteraturteori  - En haug med teorier
Christian Janss og Christian Refsum - Lyrikkens liv. Innføring i diktlesning
Bernt Olsson og Ingemar Algulin - Litteraturens historia i världen
Kompedier x 4

Pluss Laxdølasagaen som jeg ennå ikke har skaffet meg.

Hadet Jennifer Egan, hadet Lorrie Moore, hadet Knausgård, hadet David Foster Wallace, hadet Stig Sæterbakken, hadet Lukas Moodysson, hadet Jens Lapidus, hadet Hanne Ørstavik, hadet Hemingway, hadet Dag Solstad, hadet Jeffrey Eugenides, hadet Hamsun, sees en gang i juni.

18 kommentarer:

Unknown sa...

Au!

Dette må jo være den perfekte boklista hvis målet er å vinne enhver litteraturquiz.

Kathleen sa...

Weee, jeg bruker opp studielånet så jeg kan vinne en fruktkurv etterpå!

Anonym sa...

Jeg må få kondulere deg med å ha Lothe på pensum. Han er som filmfolk flest - de kan ikke skrive. Jeg tror aldri noen leste korrektur på Film og fiksjon før den gikk i trykken.

Kathleen sa...

Ugh, men jeg gruer meg likevel mer til å lese noen av kompendium-tekstene. Noen av kopiene er vannvittig små.

Anonym sa...

Du kan ønske deg lupe i fastelavnsgave. Det er det en del folk på biblioteket her som bruker. Kompendiene våre har max 10 i skriftstørrelse.
Den derre geografitelleren på bloggen din tror forøvrig jeg er fra Dresden. Altså, så rart snakker jeg ikke at jeg kan bli tatt for å være sakser.

Unknown sa...

Oi... masse lykke til, sier jeg bare. ;-)

Sandra sa...

Her er det bare å henge i! :)

Anonym sa...

Litt av ei liste! Å studere litteraturvitskap verkar med eitt litt mindre freistande...

camilla sa...

det var mange bøker. det høres veldig gøy ut egentlig. å lese bøker er bra, så lenge det er gode bøker.

Anonym sa...

been there, done that :D Kos deg :))

Kathleen sa...

Neida, hallo, det er jo gøy! Jeg elsker å lese, og nå kan jeg jo bare si hvis noen synes jeg leser for mye (samboeren min) at jeg må lese, for det er studiene mine!

Tale, jeg har tenkt at det kanskje var deg, men da vi var på besøk hos dere og jeg sjekket bloggen min, stod det Berlin. Forøvrig, når jeg sjekker bloggen hjemme hos mamma og pappa på Grim, tror greia at jeg er fra Lillesand.

Kathleen sa...

Og forelseren sa (fritt etter hukommelsen min): "Vær glad dere ikke studerer litteratur i USA, da måtte dere ha lest en god del flere verk enn det dere må nå."

Kathleen sa...

...og da han sa det tenkte jeg faktisk: "Argh, skulle ønske jeg studerte i USA!"

Knirk sa...

Heldige deg. Dette er en sånn liste jeg kunne tenke meg å lese hvis jeg hadde hatt litt mer tid. Seinere må det bli.... Håper du deler litt med oss underveis.

Siri sa...

Æsj, jeg er virkelig ikke fan av janss og refsum.

Kathleen sa...

Å, hvorfor ikke? (Jeg har ikke en gang tittet i boka ennå.)

Siri sa...

Er et år siden jeg leste i den, så begynner å bli noe vagt, men husker at jeg hatet den. Den introduserer en veldig irriterende fagterminologi - babble og doodle, jeg sier ikke mer.

Kathleen sa...

Jeg har lest de to første kapitlene av den nå, og jeg likte den veldig godt! Syntes den var interessant og ikke altfor vanskelig å lese, selv om jeg er enig i de teite ordene babble og doodle.