mandag 17. januar 2011

5 på topp kokebøker

1. VEGAN WITH A VENGEANCE av Isa Chandra Moskowitz
Denne boka lærte meg å lage mat. Jeg kjøpte den da jeg var nitten, ikke så lenge etter at jeg ble veganer (for the record: jeg er ikke veganer lenger). Alt jeg hadde lagd av mat til da begrenset seg stort sett til å lage toast i toastmaskinen. Jeg visste ikke en gang hvordan man kokte poteter. Den dag i dag kan jeg verken steke en omelett eller mikse sammen en vaffelrøre, men jeg kan lage bananpannekaker, sitronmuffins med sesamfrø, gulrotmuffins med rosiner, grove ingefærmuffins, kokosnøttmuffins,  banansplittbrownies, chocolate chip cookies, peanøttcookies, scones og macademianøttingefærkokosnøttgulrotkake uten egg og melk, jeg kan lage chilli sin carne med en dæsj mørk sjokolade i, flere forskjellige kikertkaseroller og marrokansk gryterett med linser og couscous, jeg kan lage lønnesirupsbakte vintergrønnsaker, rørt tofu på minst fem forskjellige måter og balsmicomarinert sopp, jeg kan lage verdens beste suppe og samosaer med kokosmintsaus til, jeg kan lage kremet potet- og aspargessuppe, ertesuppe og suppe på bakt hvitløk og hvite bønner, jeg kan lage spinatpolenta med soltørka tomat-pesto til, jeg kan lage gulrot- og vårløkpannekaker og pommes fries av søtpoteter, grønn pastasaus og gnocchi fra scratch. Takket være denne boka.

2. MAT SOM GIR ENERGI av Nic Rowley
Denne maten gir deffo energi - på en god måte. Føler meg alltid sykt sunn etter å ha spist maten i denne boka. Pluss oppskriftene er kjempegode og nokså enkle. F.eks. penne pesto med italiensk salat (og her snakker vi ikke majones italiensk salat, men råkost italiensk salat), baba ganoush med råkostsalat, alligatorsandwicher og krydrede kikerter.

3. DEN STORE VEGETAR KOKEBOKEN av Susan Tomnay (red.)
(-Irriterer meg over orddelingen i tittelen, men hva kan jeg gjøre, det er det boka heter.) For vegetarianere (eller folk som bare foretrekker vegetarisk mat - sånn som meg) trenger vel ikke denne boka noen større introduksjon. Her står det også hvor lang tid det tar å lage rettene, og det er sykt praktisk for meg, for ofte leser jeg aldri gjennom oppskriften før jeg er i gang med den, og da er det litt skitt! hvis det tar tre timer å lage maten og jeg må rekke en buss om tre kvarter.

4. VEGETAR av Jenny Stacey
Superliten bok man bare kan slenge i veska før man går ut hvis du vet det er din tur til å lage middag i dag, men ikke vet hva ennå, det kan du bare finne ut på bussen. Flere av oppskriftene har vi laget flere ganger, og den ene er tilogmed blitt en klassiker: pasta med spinat, sjampinjong og pinjekjerner. Sykt god + lett å lage. Kan også anbefale avocado- og grønnsakssuppe, spansk tomatsuppe, spaghetti med pære - og valnøttsaus og paprikapai.

5. AKTIVISTENS KOKEBOK av Kokebokgruppa på Blitz
Denne fortjener å havne på lista bare pga. av oppskriften på Pønkegryte: Basert på at man tar hva man har og som regel ender opp med en slags chili uten carne. Det er fint. For da kan man bli kvitt alle restene i kjøleskapet oppi én rett og jeg kan sove godt om natten fordi jeg ikke har kastet mat (jeg kan ikke fordra å kaste mat). Dessuten liker jeg bedre å hive oppi noe jeg tror er en teskje enn å faktisk ta en teskje opp fra bestikkskuffen. Man må stole på følelsen. Og so what om det plutselig ikke er mer ingefær igjen, da tar vi bare muskat oppi i stedet. (Men det må sies at da jeg gjorde sånt i begynnelsen av min tid på kjøkkenet, endte rettene opp som katastrofer. Nå kan jeg lage mat, så nå går det greit å improvisere.) Men, ja, boka: det er ellers en veldig bra bok også. Plukket opp tips fra denne da jeg lagde min første lasagne (den var selvsagt vegetarisk) og oppskriftene er billige å lage. Og ikke minst dyrevennlig!

9 kommentarer:

Haruhi sa...

Oi! Jeg har faktisk tenkt på at jeg virkelig virkelig trenger en vegetarkokebok, også dukker dette innlegget opp, med mange gode forslag.

Janicke sa...

Supert!! Takk skal du ha!

Anonym sa...

Åh, jeg elsker kokebøker. Naboen min viste med blitzkokeboka en gang jeg var innom. Hun skulle anmelde den for en eller annen økologisk mat-blekke, og syntes den var veldig fin og morsom, men ikke så miljøvennlig at det gjorde noe.

Kathleen sa...

Hva mener du? Ingrediensene? Det er jeg i så fall enig i, det var ikke så mange norske og følgelig kortreiste ingredienser som det kunne ha vært. Men lite kjøtt, og kjøtt er jo nr.1 grunn til global oppvarming, så på den måten vil jeg si at det er miljøvennlig kokebok.

karina sa...

Har du prøvd Ingrid Espelid Hovigs rutete kokebok? Den er fresh, altså. Med nye bilete, oppskriftar og fine kommentarar frå ei skrukkete dame.

Kathleen sa...

Jeg har kikket litt i den bare, men det er nokså lenge siden så jeg kan ikke huske helt. Er det ikke mye husmannskost i den, mon tro? Altså ganske mye kjøtt...? Det er kanskje mye bakevarer og sånt i den i tillegg til mat da? (Ok, kan tydeligvis ikke huske NOE :P) Men hun er sykt søt da, Ingrid Espelid Hovig!

:)

Anonym sa...

Ville vært litt artig med en vegetarkokebok, jeg lager tross alt litt av all slags mat. Tror alle har godt av et variert kosthold, og bruker gjerne grønnsaksrester til rein vegertarpasta eller pizza eller noe sånt.

Og blitzboka hadde vært veldig morsom å ha da :D hehe.

Veronika sa...

Mmm, nå ble jeg sulten, selv om jeg ikke ble sulten. Det vil si: Jeg er mett, men jeg fikk lyst på mat, særlig siden du ramset opp så mange retter som hørtes fantastisk gode ut! Jeg er som deg, ikke veggis, men foretrekker vegetar!

Kathleen sa...

Det er fint! :) Jeg var veggis og nå når jeg sier til folk at jeg ikke er det lenger, tror mange at jeg automatisk mesker meg med kjøtt igjen. Eh, not? Jeg spiser jo fortsatt vegetarmat, de eneste gangene jeg har spist kjøtt siden jeg slutta å være veggis for ca. 1 år siden er 1)et fårikål-måltid i høst, 2) pinnekjøtt i jula og 3) en burger på fylla (ok, DET er faktisk litt flaut).