mandag 24. januar 2011

5 på topp frukt

(Egentlig ganske uinteressant, og mest et innlegg skrevet for å hinte til dere om å gi meg idéer til litt mer interessante 5 på topp-lister.)

1. Jordbær.
(Med kremfløte eller vaniljeiskrem, dyppet i sjokolade, sukkerstrødd til dessert under en parasoll, i bløtkaka akkompagnert med en kopp kaffe, frysetørket inni sjokolade - som man ikke finner i Norge, men overalt nedover kontinentet-, eller én og én fra kjøkkenhagen etterhvert som en ser dem bli røde, eller aller helst akkurat som de er fra naturens side. Og ja, de skal faktisk helst være norske, det er ingen myte at de er best)

2. Fersken.
(Glem drikkeflaska med vann, det er bare å ta en jafs av en akkurat passe myk og moden fersken, så er man ikke tørst lenger. Mm. Også veldig god som hermetisert i lake, sammen med en klatt iskrem.)

3. Mango.
(Men den være perfekt. Verken for hard eller for myk. Eller som ingrediens i et glass mango lassi til spinatpaneer med kikerter og poteter.)

4. Ananas.
(En gang var jeg på besøk hos Vilde på internatskolen hennes og vi stjal en 1 litersboks med hermetisk ananas fra skolekjøkkenet fordi vi var sultne og tenkte lett at vi kommer til å spise all denne ananasen, men der tok vi feil. Magen blir mett før øynene. Derfor brukte vi restene som blandevann til ginen; vi lagde vår enken drink av gin og ananasjuice med en ananasbit oppi til pynt og kalte drinken for piña gin, vi trodde vi var sykt originale, helt til jeg noen år etterpå leste Lolita, hvor hovedpersonen Humbert Humbert stadig vekk drikker gin iblandet ananasjuice. Jeg kan forestille meg at den følelsen jeg følte da kanskje var litt den samme følelsen som Lars Saabye Christensen sikkert føler når han har skrevet en bok og plutselig innser at han jo har skrevet den før, bare med en annen tittel. Uansett, ananas er ikke bare godt hermetisk og/eller sammen med gin, men også som seg selv. Eller som en del av en dessertrett sammen med iskrem og sjokoladesaus og karamellsaus og nøtter, pyntet med drinkparaplyer og en masse glitterpalmer i lilla og rosa, noe jeg spiste da jeg var i lilleputtstaten San Marino for noen somre siden, og før dere lar dere selv tenke at jeg er rar som husker hva jeg spiste, så skal jeg si at jeg faktisk også husker hva jeg hadde på meg den dagen; jeg kan huske hvilket skjørt, hvilken t-skjorte, hvilke sandaler og hvilken veske, men nåja, det er kanskje ikke så rart at jeg husker det når jeg tenker meg om, det er jo ikke akkurat hverdagskost for en nordmann å befinne seg rett ved Middelhavet, og følgelig husker man sikkert detaljer bedre da.)

5. Blodappelsiner.
(Ikke nok med at de er så gode, men de er også veldig fascinerende. Spises som seg selv, gjerne fem stykk om dagen, eller en kan lage juice av dem.)

Boblere: grapefrukt, blåbær, bringebær.

PS: Til vanlig spiser jeg mest banan.

PS 2:
Galiamelon havnet visst ikke på lista. Jeg hadde helt glemt den, enda det er verdens beste frukt. Kanskje det har noe med at jeg tenker mer på den som godteri enn som frukt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor er avocado'n?

motionocean sa...

jeg spiser også mest banan, det er liksom så lett!
jordbær <3
x

Kathleen sa...

Wops, hadde glemt at avocado er en frukt!

Nøve sa...

"Jeg kan forestille meg at den følelsen jeg følte da kanskje var litt den samme følelsen som Lars Saabye Christensen sikkert føler når han har skrevet en bok og plutselig innser at han jo har skrevet den før, bare med en annen tittel."

Jeg lo, selv om jeg ikke har lest noen av bøkene. Haha.

Jeg spiser også best banan, tror de på Rimi'en nedenfor universitet kaller meg Bananpiken, siden jeg kjøper 2 bananer der nesten hver dag. Å, venninnen min fortalte meg forresten en fortelling om en banan en dag (en sånn venninne-av-en-venninne-greie) men den egner seg forsåvidt ikke her.

Jordbær ja. Det er best. <3

Kathleen sa...

Åå, da jeg var yngre kunne jeg ikke spise én banan, jeg måtte alltid spise flere om gangen når jeg først spiste banan. Jeg elsket banan! Det er veldig godt da + enkelt og faktisk ganske mettende (i motsetning til mye annen frukt). (Jeg spiser faktisk en banan i det jeg skriver dette, for jeg skal til tannlegen og kan ikke ta sjansen på å spise frokostblanding og risikere at jeg ikke har pusset tennene godt nok etterpå.)

VildesVerden sa...

Hmm, ananas og gin. Kanskje teste det en gang.