torsdag 26. mars 2009

I <3 hylleblomst

hyldeblomst





















... Sambucus nigra, eller elderflower som det heter på engelsk. Fint ord. God smak. Hylleblomstsaft (varm og kald), hylleblomstis, hylleblomstdrops, hylleblomstsmoothie... Når de begynner å blomstre skal jeg plukke alle jeg ser og lage min egen hylleblomstsaft. Jeg leste forresten i et matmagasin at danske Søbogaard har begynt å selge sin økologiske saft i Norge, men jeg fikk ikke med meg hvor. Jeg fikk heller ikke med meg om det bare var hylleblomstsaften deres eller de andre smakene også. Håper det er alle og at de havner i nærbutikken. Jeg liker ikke standard husholdningssaft noe særlig godt, men ååå, Søbogaards sine er goooode!

Her er tidligere innlegg hvor jeg har nevnt hylleblomst:
Bare jeg som bruker et helt innlegg på å skrive om mat (igjen)

Ja, tilogmed profilbildet mitt her på blogspot er av hylleblomster!

8 kommentarer:

Julie sa...

Ahaha. Jeg visste ikke at det var sånn de så ut... Finnes det hylleblomst i Norge da...? Eller - sørpå mener jeg. Her finnes de ihvertfall ikke.
Hvordan gjør man det egentlig - presser man dem eller? :/

Kathleen sa...

Ja, vi har hylleblomst her nede. De vokser visstnok overalt, men jeg har ikke visst det før... nå i høst og det var too late. Aner ikke hvordan man lager saft, men det får jeg finne ut når jeg har hele fryser'n full! :-D

syktsur sa...

Hvordan kan man lage smoothie av blomster/saft? Det blir vel heller slush? (saann bare for aa kverulere) tror bare du maa koke de opp med masse sukker og saa bruke saann safttut/trakt-greier. Det er det I hvertfall det pappa gjoer naar han lager rips- og solbaersaft. Og det er sykt mye sukker I hylleblomstsaft, I hvertfall den vi har her, og den lurer jeg paa om kanskje er den du snakker om. Hvis den er paa saann glassflaske som ligner paa en gammeldags melkeflaske?

Kathleen sa...

Okei, det var ikke bare hylleblomst i den smoothie-oppskriften, noe annet også som jeg ikke kan huske på nå. Ja, når du sier det så er det vel (Eirik!) sånn man lager saft. Søbogaard-saften? Den ser sånn ut: http://www.aperitif.no/oppskriftsbilder/85087/Flower-Shower-225b.jpg . Kirsebærsaften deres er og dritgod!

Julie sa...

Ja, du må nok lage saft sånn som Sofia sier. Tror ikke du burde fryse dem først heller - er vel best smak når de er helt ferske vil jeg tro. Ooh - nå fikk jeg assosiasjoner til Parfymen med å koke blomster...
Nå har de jo fått hylleblomst-yoghurt også. Virker nesten som om hylleblomst kommer inn i skuddet i norge og snart.

meg sa...

hylleblomster ble plutselig ekstra fine.

Michaela sa...

Her kommenterte jeg noe med en yoghurt her om dagen, men tydeligvis ble det ikke lagra. Og nå har jeg glemt hva det var :P

Hanne sa...

hylleblomstsaft er nam.