onsdag 4. mars 2009

Smått, fint, onsdag, mars, bøker

Noen har studieuke denne uka, mens andre kaller en spade for en spade og har rett og slett vinterferie. Det har ikke jeg, men det gjør ingenting, jeg hadde jo nærmest sommerferie helt til for en måned siden. Dessuten gjør jeg ting jeg liker hele tiden uansett. I dag har jeg f.eks. vært i bruktbutikker og jeg kjøpte en bok av Elin Brodin (Den europeiske Dødebok) for 10 kr. Jeg forveksler henne alltid med Tove Nilssen, men det er fullstendig tullete. Selv om jeg liker begge to (nå, jeg er riktignok blitt litt lei av de nyeste bøkene til Tove Nilssen, det er grenser for hvor mye en tyveåring kan lese om skilte mødre i femtiårsalderen).

Apropos bøker har jeg i dag registrert to bøker på http://www.bookcrossing.com/ , og i morgen skal jeg slippe dem fri - in the wild. Håper noen finner dem og gidder å registrere det og eventuelt leser dem og sender dem ut igjen. Den ene boka jeg skal sende ut er skrevet på engelsk, så jeg har håp om at den skal komme langt i verden. Håper en utvekslingsstudent på UiA finner den og tar den med i bagen hjem til en annen verdensdel i påskeferien. Håper i hvert fall hun eller han som finner den ikke bare legger den i bokhylla si som pynt, selv om det er forståelig, for den er estetisk veldig fin. Et av de fineste bokcoverene jeg har hatt i bokhylla. Den er så fin at bare det er nok til at den fikk stå i hylla mi (ja, for innholdet er så som så), men nå skal jeg altså sende den ut likevel. Jeg har jo anskaffet meg nye bøker, ja, i tillegg til Elin Brodin-boka, også Fjodor Dostojevskijs Idioten og i morgen skal jeg kjøpe enda flere bøker, det er jo mammutsalg. Når jeg anskaffer meg nye ting må noe annet ut. Jeg takler ikke å eie for mye. Så jeg skal heller ikke kjøpe den fantastiske fine, røde skrivemaskinen jeg så i en av bruktbutikkene i dag, selv om den bare kosta 175 kr og jeg er i besittelse av penger mer enn nok. Det føles lettere å ikke eie så mye. Det er litt av grunnen til at nesten alle av mine kjoler er svarte, jeg kommer aldri til å behøve å anskaffe meg noen nye, hvis jeg ikke vil, de kommer aldri til å bli uakseptable å gå i. Selv om jeg har litt lyst på en sommerkjole med fine farger, men det er mest fordi jeg vil at det skal bli vår og varmt. Litt som i musikkvideoen til The Døs On My Shoulders. Jeg har nemlig ikke begynt å høre på dem før nå, jeg har hørt så mye om dem, så mye at jeg tenkte Æsj, sikkert enda et overvurdert indie-band, men nei, nei, jeg synes ikke det. Og mens vi snakker om band, dere må høre på det danske bandet Mor. Det er så moro!

7 kommentarer:

Julie sa...

Jeg kjøpte fire bøker på mammutsalg igår. ^^ Så artig!

Kathleen sa...

Hvilke bøker da?

Julie sa...

Hmm... Lemme see.

- Balansekunst av Mistry(indisk dude)
- Overført av Kunzru(indisk dude)
- Frisk nok for livet - Helse Mestring Fremtidstro (masse forskjellige leger - sååå interessant!! ^^)
- Med smak av India (kokebok)

Og, tro det eller ei - alt det med India var et sammentreff.

Kathleen sa...

Hm, jeg har ikke hørt om noen av dem. Men på mandag så jeg Slumdog Millionaire og den var dritkul! (Mens vi snakker om India, liksom).

Julie sa...

Ja, jeg så den for ca ei uke siden jeg og.
Var bra, men blir ikke en av mine yndlingsfilmer.

Anonym sa...

Nå tenkte jeg at det ville vært "gøy" å fange opp en av de bøkene dine, og selv om jeg ikke er utenlandsstudent så skal jeg uansettt på tur til Nederland med Uia. MEN, nå hadde du lagt den ut ved bragdøya av alle steder o_O Why???

Kathleen sa...

Å, Bragdøya, nei, jeg må ha trykket feil da jeg registrerte det. Jeg la den på et utested, skjønner du :)