lørdag 6. desember 2008

Bokhylla mi


Dette er den beskjedne bokhylla mi. Som den boknerden jeg er, eier jeg selvfølgelig flere bøker enn dette, men de ligger på mitt gamle pikerom (som nå bare er min søster sitt). Eller, jo, jeg eier flere bøker enn dette, men ikke så mange egentlig. Biblioteket finnes jo av en grunn (når jeg ikke gjør sånt i stedet).

Uansett, jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om disse bøkene. Vi begynner fra venstre mot høyre.

Edie: American Girl av Jean Stein. Rett og slett en biografi av Edie Sedgwick, ei av musene til Andy Warhol. Kanskje hun er et stilikon, kanskje mange synes hun er så jævla pen og fantastisk (jeg synes ikke hun var noe særlig pen), men inntrykket jeg fikk av henne etter å ha lest boka var at hun bare var ei bortskjemt rikmannsunge som egentlig ikke gjorde noenting annet enn å posere for kamera hundre ganger om dagen og ta dop. Litt sånn som Cory Kennedy. En gang var det en på forumet på thefashionspot.com som skrev det, og da ble alle dritsure. Det gikk da ikke ann å sammenligne ikonet Edie Sedgwick med trashhipster Cory Kennedy!

Rubicon av Agnar Mykle. Denne boken er egentlig ikke min, jeg fant den i en annen bokhylle hjemme. Agnar Mykle er en av mine norske favorittforfattere, men jeg likte de to andre bøkene om Ask bedre. Kanskje den egentlig ikke handler om Ask en gang.

I'm with the band: Confessions of a groupie av Pamela Des Barres. Denne boka er selvfølgelig fra den tiden av mitt liv hvor jeg skulle ønske jeg levde på 70-tallet og sånn som i filmen Almost Famous. Pamela Des Barres (som forøvrig var prikklik Victoria Winge på sine yngre dager ) røper at hun har stått i med både det ene og det andre av stygge, men akk så talentfulle rockestjerner (les: Jimmy Page og Mick Jagger bl.a.) og at hun selv spilte inn plate med sitt band - produsert av avholdsmannen Frank Zappa.

Og jammen meg ligger det ikke en del DVD-er imellom bøkene på hylla også. For det neste er Twin Peaks - Season One. Sykeste tv-serien noensinne. Noe av det jeg digger mest med David Lynch. Aller siste episode av hele serien ble sett i fjor sommer, mens Sofia og jeg spiste kirsebærpai (hvor vi hadde plukket kirsebærene fra et tre i Posebyen) og drakk damn good coffee.

Neste bok er More. Now. Again. av Elizabeth Wurtzel, og den har jeg nevnt før.

Parfymen av Patrick Süskind. Den var en av tingene jeg fikk i en svær kasse med ting da jeg fylte atten, sammen med bl.a. en XXXXL t-skjorte med påskriften "Bilen gjør deg feit" og rytmeegg (hehehehehehe). De fleste vet sikkert hva den handler om fra før av. Jeg har sett filmen også, men boka var mye bedre. Og syk. Herregud så syk.

Les Miserablés Volume 1 og 2 av Victor Hugo. Jeg kjøpte dem for 2£ eller noe i London romjulen 2006 og har ikke lest dem ennå. Kanskje fordi jeg ikke orker å lese Victor Hugo på engelsk. Forresten, jeg elsker Hugos Ringeren i Notre Dame. Det hører forresten med at jeg tilfeldigvis leste den rett før vi dro til Paris og gikk rundt i Notre Dame etter å ha stått lenge i kø mens det regnet, hvilket førte til at jeg alt jeg så av Brüssel dagen etterpå var toppen av høye hus og bygninger fordi jeg fikk spysyka og måtte ligge på den bakerste seteraden i minbussen.

The Goddess Guide av Gisele Scanlon. En bok jeg kjøpte i en liten bokbutikk (som faktisk var en bokbutikk) i Kirkwall på Orknøyene i våres, mest fordi jeg ble dødsforelska i bling-blinglayouten og fløyelsomslaget. Konseptet med boka virket ved første gjennomkikk utrolig kult, men tilbake over Norsdjøen og trygt i land i Bergen igjen, fant jeg ut at Helene hadde rett hele tiden: at den bare var crappy og tilogmed hadde REKLAME inni.

Deretter kommer to DVD-er igjen: Den sorte hingsten og Top Romace. Alle vet at jeg kan se på hester som løper på en strand hvor havet lyser azurblått i bakgrunnen ganske lenge før jeg blir lei, men i den førstnevnte filmen altså, så er det ikke det en gang. Den er bare kjedelig. Man ser rett og slett for lite til hesten og det skjer ingenting. Ingenting. Sistnevnte film har jeg ikke sett ennå. Deretter følger en rosa bok: en av mine utallige skrivebøker, bortsett fra at i akkurat denne skriver jeg ikke så mye, jeg klipper og limer nemlig diverse ting inn i den.

Vegan Freak: Being Vegan in a Non-Vegan World av Bob og Jenna Torres. Den kjøpte jeg ikke lenge etter at jeg ble veganer og her fant jeg ut hva 'bone char' er for noe. Jeg er forøvrig sterkt uenig med forfatterne i at det er riktig å gi vegansk mat til katta si. Katter ha kjøtt.

Skinny Bitch in the Kitch av Rory Freedman og Kim Barnouin. Den har jeg nevnt før, og den er dødsteit. Det går ikke ann å lage noen av oppskriftene i den med mindre man bor i USA.

Violet & Claire av Francesca Lia Block. Det er en av yndlingsbøkene mine. Punktum.

Flere filmer: Me and You and Everyone We Know. En av mine favorittfilmer, en film jeg kan se om og om og om igjen uten å gå lei. Før soloppgang er langt fra så verst den heller, og ved siden av den igjen ligger boksen med de tre gamle Indiana Jones-filmene.

Victoria av Knut Hamsun. Den første boken av Hamsun jeg leste, etter først å ha lest et utdrag av den i norskboka. Jeg synes den er fiiin.

Skinny Bitch av Rory Freedman og Kim Barnouin. En propagandeveganerbok som ble bestselger etter at Victoria Beckham ble fotografert med den i hånda utenfor en bokbutikk. Too bad for alle de tusenvis som kjøpte den pga. det, at folk som var der senere sa at hun faktisk ikke kjøpte boka. Hun tok den bare opp og så på den.

Så kommer en brukt ordliste fra Lexi som jeg fikk av EA, etterfulgt av enda en bruktbok jeg ble kjempeglad for å finne fordi jeg leeeenge hadde hatt så lyst til å lese den (de hadde den ikke på biblioteket): Jomfrudød av Jeffrey Eugenides, bedre kjent som The Virgin Suicides (ja, den norske tittelen høres utrolig teit ut). Jeg digga Eugenides fra før av pga. Middlesex, og jeg digger han bare enda mer nå etter å ha lest denne.

Enda en film: Freaks fra 1932 hvor skuespillerne var splitter levende, ekte "freaks". Fascinerende fortsatt, synes jeg. Syk slutt på filmen btw. Ikke ekkelt-syk eller noe, bare syk. Jeg tror jeg hoppet i taket da jeg endelig fikk tak i den på den store HMV-storen i London. Gabba gabba hey!

Etterfølges av DVD-boksen med alle Brødrene Dahl-seriene (vi benket oss foran TV-en da det jeg var liten for å se på Brødrene Dahl, og det var dritskummelt), En langvarig forlovelse av Sébastien Japrisot (som jeg ikke har lest ennå, heller ikke sett filmen), The Bitch Rules av Elizabeth Wurtzel (som jeg mest kjøpte bare fordi jeg digger dama) og Pedro Almodóvars Dårlig oppdragelse.

Utvalgte emner i katastrofefysikk av Marisha Pessl. Det var ikke så lenge siden jeg leste denne boken, som jeg fikk i velkomstgave til Bokklubben (som reklamerer med velkomstgavekort på 750kr - hurra! Inntil du finner ut at man bare kan bruke det på et lite utvalg av bøkene deres - hvor folkelige, "Bokklubbvenn" Anne B. Ragdes bøker dominerer halvparten-, og attpåtil kan du bare velge tre av dem, resten av gavekortet må du bruke på DVD-er og dingsebomser. Bøker er tydeligvis upopulært, det ser man ut i fra de fleste bokbutikker også). Spennende bok, men litt irriterende med alle parantesene som dukker opp imellom annenhver setning.

Apropos Bokklubben, Sex and the City-filmen på hylla kommer også derfra.

Goat Girls av den stadig eminente Francesca Lia Block. To-i-én: Goat Girls er fellesnavnet på de to bøkene Witch Baby og Cherokee Bat and the Goat Guys i Weetzie Bat-serien. De er fin-fine. En bok som derimot ikke er så fin, er den neste på hylla: No one belongs here more than you av Miranda July. Til tross for at July har lagd en av verdens beste filmer (nevnt tidligere i innlegget og her), synes jeg ikke denne novellesamlinga er noe særlig til tess. Eller så er det jeg som ikke skjønner noe. Etter den kommer enda en skrivebok, lyseblå, den hører sammen med den rosa, men jeg skriver faktisk i denne. Ja, det er faktisk dagboka mi. Siste boka er første del av Bob Dylans memoarer. Jeg begynte å lese i den for lenge siden, men kom meg aldri noe særlig langt og endte med å legge den fra meg. Til slutt ser dere at det ligger en haug med DVD-er der (under My Little Pony-en) som jeg har lånt, og jeg skal gi deg dem tilbake, EA.

5 kommentarer:

syktsur sa...

Haha, det var gøy å lese. Jeg hadde helt glemt boksen med rytmeegg etc. Har du fått brukt det? Ellers er det jo mye som vitner om at du er en belest ung DAME (og to uker!)
Min bokhylle inneholder bare I was a teenage fairy, londonstaner, lolita, last exit to brooklyn, touching from a distance og bjørneboes beste. Ikke særlig imponerende. men det er jo masse filmbøker der da, som kanskje drar opp kreden litt!? Og så har jeg bare ca 10 cder og 10 LPer! Seriøst jeg må begynne å prioritere kred over fyll igjen snart ass. :p men ikke i jula.

Kathleen sa...

Du vinner ihvertfall over meg på musikken. Jeg har svært få CD-er på hylla. Egentlig har jeg jo ganske mange, men jeg gadd ikke ta med rocke-CD-ene ned i mitt nye rom. Nirvana, Led Zeppelin, Jimi Hendrix osv osv osv. Og jeg har jo bare to LP-er: Lennon og The Gossip-plata jeg fikk av deg, og jeg har jo kind of en LP-spiller også, men jeg glemmer hele tiden og sjekke om den funker, evnt. finne ut hva som er galt med den. Og jeg har kunstbøker (!) på bordet rett under bokhylla da, men de kom ikke med på bildet. Det er jo også litt kred.

Unknown sa...

Jeg digger smaken din Kathleen

syktsur sa...

Kunstbøker er ganske kred ja, men det kommer an på om det er gammel kunst eller ny kunst og f. eks. om kunsteren er kjent eller ukjent (ukjent er åpenbart mer kred). Street art er også til en viss grad mer kred enn kunsten til de gamle egypterne, men alt er jo relativt, så kanskje egentlig, hvis man skal være uberkred så har man bøkene om egypterne og IKKE street art, for det er jo alt for hipster, kanskje i de hippeste av de hippeste miljøene i alle fall. Jeg har en bok om Twiggy i hylla og den er så hip at den ikke er kred lenger. Skjønner du tegninga? ja, det vet jeg jo at du gjør ;-)

PS: Musikksamlinga mi er ikke så utrolig kred den heller.

undertegnede sa...

Jeg er vegetarianer, og min ( eller min mors) hund får kjøtt. Det er naturlig :) jeg liker bokhyllen din!