onsdag 31. mai 2017

Bøkene jeg leste i mai

Eksamenslesing ute på verandaen. (Ikke min snus.)


SAKPROSA

1. SJARMEN MED TARMEN av Giulia Enders

PROSA
2. THE GIRLS av Emma Cline

POESI 
3. ALFABET av Inger Christensen


Den aller beste boka jeg leste denne måneden var Alfabet. Jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har lest den før, den har stått i bokhylla mi i årevis, vært med på flyttelass etter flyttelass etter at jeg kjøpte den på et eller annet loppemarked, men jeg har altså ikke lest den før nå. Kanskje var det fordi jeg ventet på den rette tiden, og den rette tiden var nå? Det var i hvert fall veldig fint å lese den, noe av det beste jeg har lest i mitt liv. Nå ligger Inger Christensens samlede digte på stuebordet.

Den kjipeste boka jeg leste denne måneden var The Girls. Jeg fatter ikke at denne boka har fått så mye oppmerksomhet. Det var ikke det at den var kjedelig, tvert i mot, men jeg fikk ikke innsikt i noe nytt.

Ingen kommentarer: