tirsdag 16. november 2010

Min lesepersonlighet

Leser du rutinemessig bøker om igjen?
Nei. Jeg leser sjeldent noen bøker igjen i det hele tatt.

Er du opptatt av å holde bøkene dine pene?
Kaffebordsbøkene, ja. Resten bretter jeg eselører på, ikke fordi jeg skal huske hvor jeg skal begynne å lese neste gang, men fordi jeg skal huske et sitat på den siden. Av og til understreker jeg tilogmed med penn. Til mitt forsvar er mange av dem stygge fra før av, siden jeg kjøper mye brukt.

Har du lister av bøker du planlegger å lese?
Ja, og den listen er tilogmed alfabetisk. Jeg har nemlig en bok-bok. Der skriver jeg sytematisk om alle bøkene jeg har lest, systematisk om bøkene jeg skal lese og hvorfor de havnet på lista (hvem som anbefalte boka, hvor jeg leste om den osv.), om hvilke bøker jeg kan anbefale videre osv.

Hvordan velger du ut hvilke bøker du leser?

Jeg velger ut bøker etter hva forfattere jeg allerede liker refererer til i intervjuer o.l., etter anbefalinger fra folk hvis boksmak jeg stoler på (anmeldere/kjentfolk/bloggere/tidsskrifter), etter hva som regnes som klassikere, etter hvem som vinner den samme prisen som de forfatterne som jeg liker allerede har vunnet.

Finnes det bøker du aldri ville nedverdiget deg til å lese grunnet omtale?

Nei. For det er dritteit. Jeg tenker på alle de som nekter å lese Harry Potter-bøkene eller Karl Ove Kanusgård bare fordi det er såpass omtalt at de mener de ikke vil være med på bølgen. STAKKARS DERE, sier jeg. Dere aner ikke hva dere går glipp av.

Leser du alltid ferdig en bok hvis du ikke liker den?
Tidligere hadde jeg svart ja, men ikke nå lenger. Det er nok av andre bøker som venter på å bli lest. Det skal dog mye til før jeg slutter å lese en bok midt i.

Hvor mye leser du hver dag?
Flere timer. Mye av det består av et kvarter her mens jeg sitter på bussen, og et kvarter der mens jeg venter på at oppvaskvannet skal bli kaldt nok til at jeg kan stikke hendene nedi. Man får lest ganske mye på den måten.

Tenker du noen gang på at du burde skjerpe hva eller hvordan du leser, på samme måte som du tenker at du burde spise sunnere eller trene mer?
Nei, ikke noe særlig. Jeg spiser sunt, men litt chips og sjokolade nå og da. På samme måte leser jeg kredible nok bøker, men en chick lit-bok nå og da er jo greit.

Språk eller handling? Tenk fort!
Språk! Jeg er ikke så veldig glad i store plot og sammensnurring av uendelig mange løse tråder. Jeg tror nok det er derfor jeg ikke er så glad i krim. Jeg vil heller lese fire sider om hva hovedpersonen har i kjøleskapet sitt. Om folk som gjør hverdagslige ting. Jeg er opptatt av hvilke stemninger språket kan få frem. Måten ting blir skrevet på. Hvordan språket snirkler seg fremover.

Regner du mer enn 60% av din lesertid som avslapning?

Ja.

Er litteratur hovedsaklig underholdning, dannelse eller flukt?
Litt av alt. Hva som kommer først kommer jo ann på boken.

Har du noen gang likt en bok og nektet å innrømme det av kulturstatusårsaker?
Seff. På samme måte som jeg har likt musikk og filmer og ikke turt å innrømme det. Hvilket ofte skjedde i sekstenårs-alderen, ikke noe særlig nå lenger.


Se også Mine lesevaner.

2 kommentarer:

Kristina Kvåle sa...

sånt er så kjekt å lese! :) trur kanskje eg skal stjele denne lista frå deg ;)

Maria sa...

kjekt å lese ja:)