lørdag 9. mai 2009

Mellom øktene

Jeg burde egentlig lese til norskeksamen nå, jeg er ferdig med norrønt og barokkdiktere, jeg kan virkelig ikke fordra dem, Peter Dass, Thomas Kingo og Dorothe Engelbretsdotter, aaarh, jeg hater den ekstreme gudstilbedelsen (eller GUdstilbedelse som de ville skrevet det), jeg er ferdig med nasjonalromantikken også, jeg liker den perioden da, jeg liker faktisk Wergeland så godt at jeg kjøpte hans samlede verker på bibliotekets bruktsalg under Kulturnatta for noen uker siden, og realismen, og særemnet, jeg er halvveis ferdig, lengre har jeg ikke kommet, jeg har blitt distrahert av Xiaolu Guos A Concise Chinese-English Dictionary For Lovers, den er så fin, jeg skulle ønske jeg kunne skrive sånn! Jeg har bare lyst til å lese videre, men jeg må spare den, selv om jeg sannsynligvis kommer til å lese den om og om igjen, bra jeg kjøpte den, noen bøker er bare sånn at man må ha dem i hylla, man leser dem hele tiden uansett. Kunstverkbøker kan man kanskje kalle dem, bøker hvor hvert kapittel og hvert avsnitt er nydelig, ja, selv enkeltsetninger.

I want to see you only at the centre of retina and everything else blurred.


--

Ingen kommentarer: