onsdag 13. mai 2009

Skriveøvelser #6

hemmelig ord her
Det var i går

Musikken høres ut som vann i bevegelse, ikke vann i voldsom bevegelse, men som ringer i vann eller en liten bekk. Jeg hører på den alene, du er ikke her. Jeg begynte å lese på boken du gav meg fordi du mente jeg leser altfor mange ubetydelige bøker, men den var så kjedelig at jeg måtte legge den fra meg. Jeg tar frem askebegeret i stedet, det er helt tomt og har ikke vært brukt på lenge, jeg røyker jo nesten aldri når jeg er sammen med deg. I vaskemaskinen nede i kjelleren ligger hvite laken og blir rene. Jeg skulle ønske det var sommer og jeg kunne hengt dem på snoren ute og vi kunne sovet i rene lakener tørket under solen og med vinduet åpent. Men du er ikke hjemme, vi har ikke sett hverandre på over et døgn, posten (som for det meste er regninger) ligger på kjøkkenbordet, vi har ikke ryddet der siden vi spiste frokost i går. Klærne mine roter også til, jeg slang dem visst av meg med en gang jeg kom hjem fra festen i går kveld (det var Emilies bursdag og veldig mange glass med vin). Jeg går og lukter på dem, de lukter festen og jeg slenger dem i skittentøyskurven på badet. Den er litt stor, skittentøyskurven, litt for stor for badet vårt. Jeg skal kjøpe en ny en. Jeg stiller meg foran speilet og begynner å nappe øyenbrynene mine, det gjør vondt og øynene blir blanke, men jeg liker det likevel. Så tenner jeg meg en ny sigarett og sjekker om det har blitt postet noe nytt på bloggene jeg følger med på, jeg har laptopen i fanget og det er her musikken kommer fra. Jeg plugger aldri i høytalerne fordi jeg alltid flytter på meg og laptopen, en gang bare ristet du på hodet og sa at hvis jeg var fornøyd med denne lyden, så værsågod.

Ingen kommentarer: