søndag 30. september 2012

Bøkene jeg leste i september

























POESI

1. GOD MORGEN OG GOD NATT av Nils-Øivind Haagensen

PROSA
2. ALBERTE OG JAKOB av Cora Sandel
3. THE AWAKENING av Kate Chopin
4. KADDISH FOR ET IKKE FØDT BARN av Imre Kertész
5. MAMMA ER EN COUNTRYSANG av Cathrine Evelid

SAKPROSA
6. EVIG SØNDAG av Linnéa Myhre
7. THE NARRATIVE OF THE LIFE OF FREDERICK DOUGLASS, AN AMERICAN SLAVE av Frederick Douglass

DRAMA
8. A RAISIN IN THE SUN av Lorraine Hansberry
9. MÅKESPISERE av Cecilie Løveid
10. NOKON KJEM TIL Å KOMME av Jon Fosse
11. SEMMELWEIS av Jens Bjørneboe
12. VÅR ÆRE OG VÅR MAKT av Nordahl Grieg

--

DEN BESTE BOKA
Når jeg ser på denne lista, er det ingen av bøkene som utmerker seg som klare kandidater. Det var ingen bøker som (for å være pretensiøs) rørte i dypet av min sjel denne måneden. Sykt nedtur. Jeg leser jo fordi jeg vil oppleve nettopp dét. Tror jeg må lese noe Lorrie Moore snart for å gjøre noe med det. Men nå er det snakk om hvilken som var best, og da er det jo bare snakk om en sammenligning med de andre, og i så fall trekker jeg fram Alberte og Jakob av Cora Sandel. Den likte jeg såpass godt at jeg kunne tenke meg å lese de to andre bøkene om Alberte.

DEN KJIPESTE BOKA
Definitivt Mamma er en countrysang. Jeg forstår virkelig ikke hva som har skjedd i forlaget. Hvordan kunne det der bli utgitt? Det er ikke litteratur bare fordi det er en bok.

Ingen kommentarer: