onsdag 6. oktober 2010

Litterær entusiasme

For noen dager siden fikk jeg en e-post om http://www.favorittsitat.no/, hvor folk kan komme med favorittsitatene sine slik at de kan bli vist på storskjerm på Oslo S helt til november. De reisende skal visst bli "formidlet litterær entusiasme" og jeg viser tommelen opp og har selvsagt sendt inn noen sitater, sitater jeg har skrevet ned i bok-boka mi (den som alle litteraturrelaterte ting havner i) - som jeg også vil dele med dere her. Fordi jeg liker tanken på "litterær entusiasme" og litt fordi jeg hadde lyst til å skrive et blogginnlegg i dag, men ikke kunne fordi jeg ble eid av skrivesperre. Så... værsågod, her er litterær entusiasme til deg!

Jag önskar att du var en liten sjöhästhanne med en sån liten ficka og at jag fick bo i den.
-Fra Sara Stridsbergs Drömfakulteten

It always puzzled him, when he was a child, that a woman who wrote books for a living should be so bad at telling bedtime stories.
-Fra J.M. Coetzees Elisabeth Costello

Å være ensom. Hadde han vært en ung mann kunne det ha hatt noe vakkert over seg. Men en ensom mann på 42 år? Det har noe stakkarslig over seg.
-Fra Dag Solstads Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige

Also people break rules all the time. [...] in the Bible it says Thou shalt not kill but then there where the Crusades and the two World Wars and the Gulf War and there were Christians killing people in all of them.
 
-Fra Mark Haddons The Curious Incident of the Dog in the Night-time


When I was a kid I had trouble telling the difference between sleep and death, so I was always scared of the night.
-Fra Mari Akasakas Vibrator

---

PS: Ta også en kikk i word-etiketten. 

Ingen kommentarer: