tirsdag 10. november 2020

Kvinner (og menn) i oktober

Hei og hopp, jeg har ikke glemt oktoberstatistikken! Her kommer den: 70 % kvinner, 30 % menn. En stor overvekt av kvinner i oktober, altså, men hjelper det om jeg sier at en mann stod bak en av de mest minneverdige romanene jeg leste? (Morgenstjernen av Karl-Ove Knausgård.) I tillegg hendte det i oktober at jeg hørte på en podcastepisode med to mannlige poeter og fikk lyst til å lese (en av) dem etterpå.* Kan dere tro det? 

Apropos kvinner og menn, jeg kan heller ikke la det passere at Louise Glück fikk Nobels litteraturpris: jeg ble så glad da hun fikk den. Sikkert fordi jeg føler at hun er litt "min". Det finnes ingen poet jeg har flere diktsamlinger av i hylla enn henne, og jeg siterte henne til og med i debutromanen min. Jeg elsker Glück. Jeg leser diktene hennes om og om igjen, spesielt The Wild Iris. Å lese Glück kjennes langt inn i sjela. Hør bare her: I couldn't do it again, / I an hardly bear to look at it— / in the garden, in light rain / the young couple planting / a row of peas, as though / no one has ever done this before (...) (som forøvrig er starten på diktet "The Garden"). 

Jeg kan også nevne at Facebook-gruppa Undervalued British Women Novelists 1930-1960 er et lite skattkammer på internett - der diskuteres bl.a. Barbara Comyns, Leonora Carrington og Dodie Smith (selv om hun kanskje ikke er "undervalued" akkurat, hun skrev faktisk The Hundred and One Dalmatinians) - og at jeg har funnet meg en bokklubb! Tilfeldighetene vil ha det til at det bare er kvinner i klubben (nei, det er faktisk ikke sant, vi fant hverandre gjennom en feministgruppe). Den første boka vi skal lese er Purple Hibiscus av Chimamanda Ngozi Adichie. Det gleder jeg meg til! 









*Den andre av dem har jeg allerede lest, for flere år siden. 

Ingen kommentarer: