mandag 25. mai 2015

MIN MOR SIER av Stine Pilgaard



Opprinnelig publisert i Fædrelandsvennen 24.03.15


DANSK GALGENHUMOR
Med Min mor sier har Stine Pilgaard skrevet en morsom liten debutroman om hva som skjer når en humaniorastudent blir dumpa av dama si. Med kjølig stemme geleider jeg-personen oss gjennom kjærlighetssorgen, som parallelt og kanskje litt for fort blir erstattet av en ny forelskelse, noe som jeg synes er en smule merkelig. Det skaper et inntrykk av at en kjærlighetssorg bare kan heles ved å inngå i et nytt kjærlighetsforhold, noe som ikke er en særlig positiv beskjed og som får mennesker til å virke svake og avhengige. Samtidig reduserer det det mennesket man var sammen med, som om vedkommende igrunnen aldri var så veldig viktig. Men det kan selvfølgelig være at den som ble dumpa trenger det for å gjenvinne selvrespekten. Akkurat dette ser det ikke ut til at jeg-personen er klar over, selv om en rekke andre sider av kjærligheten og tapet av den diskuteres. For hun snakker og snakker, med faren sin presten og hans nye kone som hun har flyttet inn hos. Med moren og venninnen Mulle, trillende rundt på sistnevntes rasistiske farmor. Med legen sin, som hun får en desperat crush på. I det hele tatt er det mye dialog i romanen, og det er her det morsomme ligger, i menneskene som synes å snakke forbi hverandre hele tiden, men som mener godt, vi klarer bare aldri å riktig sette oss inn i andres situasjon. Mennesket fødes alene og dør alene. Det er en kjensgjerning, og Pilgaard beskriver den treffende.


En kunne kanskje kalle det galgenhumor. Ikke ta livet så alvorlig, det er ikke verdt det. En dag er vi ikke her lenger uansett. Tross alt er det nye mennesker å treffe, nye bøker å lese, en masteroppgave å skrive, ting man ikke trenger å vite om hjernens ulike deler, men som er gøy å vite likevel. For hva er det vi trenger å vite egentlig? Ikke så veldig mye. Akkurat som i at man ikke trenger å lese denne romanen, men ønsker man seg en fornøyelig leseopplevelse burde man absolutt det. Selv gleder jeg meg til å lese mer av Stine Pilgaard i fremtiden.

Ingen kommentarer: