onsdag 26. mars 2014

Medea

MEDEA: Jeg er syk. Jeg er syk av sorg. Jeg prøver bare å få deg til å forstå det. Hjertet mitt er istykkerslått.

GUDINNEN: Vi behandler ikke den slags sykdom her. Det vil si. Det er ingen sykdom. Knust hjerte er en hendelse --

MEDEA: Istykkerslått.

GUDINNEN: Istykkerslått?

MEDEA: Istykkerslått, ikke knust.

GUDINNEN: Okei. Istykkerslått hjerte er en tilstand som er en del av kjærlighetens vilkår. Du er voksen og gjennomsnittlig intelligent. Du kjenner som alle andre til kjærlighetens vilkår.

MEDEA: Men jeg kjente ikke til kronologien. Begynnelsen. Midten. Slutten. Det ubønnhørlige, Blikket hans som ikke ser på meg lenger. Jeg kan ikke leve uten det. Det er en sykdom. Jeg føler meg dødssyk. Jeg kommer til å dø av denne tilstanden. Jeg går ingen steder. 

--

- Fra Medealand av Sara Stridsberg

1 kommentar:

Marianne Augusta sa...

Sara Stridsberg skriver å vakkert om sorg og smerte og galskap. Som leser kjente jeg smerten fysisk da jeg leste Medealand.
Takk for at du deler sitat fra stykket