fredag 28. desember 2012

Året 2012: Oktober-desember





OKTOBER
I begynnelsen av oktober er det høstferie aka studieuke og jeg tar med meg høstnummeret av Paris Review på toget til Oslo. I Oslo går vi tur på Grünerløkka og i Frognerparken og besøker Kon-Tiki-museet. Jeg tar trikken for å gå på konsert og bruker de siste kronene mine på en øl før jeg forlater byen. I Bergen leser jeg Strindbergs Ett drömspel for ente gang og går turer i høstfjellet. Når kjæresten min kommer på besøk spiser vi fiken til frokost og leser i Bokmagasinet. Jeg blir igjen hektet på smågodt og leser en levende bok på biblioteket. Kjæresten min er ikke den eneste som kommer på besøk fra Oslo, det gjør også H. Vi spiser taco og bakt chevre, klapper katter på veien, besøker infamøse Loddefjord og røyker ut av vinduet. Jeg drikker moscow mule, danser, snakker om kunsten, ser bare Godard-filmer, forelsker meg i Anna Karina og leser Vesaas' Fuglane for andre gang. Den beste nye boka jeg leser er Rett vest av Morten S. Strøksnes, mens den kjipeste er tegneserien Jäg är din flickvän nu av Nina Hemmingsson.





NOVEMBER
I november besøker jeg både Kristiansand og Oslo. Jeg spiser lakris-is, skriver brev, lengter etter snøen og ser ballett på Operaen. Jeg ser dokumentarer på Kvarteret, spiser masse persimmonfrukt og lurer på når jeg skrev et dikt sist. Jeg leser til eksamen og ser på The Biggest Loser og Americas Next Top Model på treningssenteret når ellipsemaskin blir det nye i mitt liv. Jeg oppdager dadler, melder meg inn i Turistforeningen og når snøen kommer går jeg på tur i kveldsmørket og kikker på Askøybroa. Den beste boka jeg leser er The Bluest Eye av Toni Morrison og den kjedeligste er Tom Kristensens Hærverk.





DESEMBER
Allerede i begynnelsen av desember har jeg den siste eksamenen. Etter det låner jeg en haug med bøker som jeg leser bare for moro skyld. På byen drikker jeg cappucino cocktail fordi det er så kaldt ute, Marius-genseren blir uniform og jeg gleder meg til en haug med ting: Til å stikke til Oslo, til å dra til Athen og spise fetaost og ha bursdag, til å dra til Kristiansand og ha juleferie og treffe en haug med folk jeg ikke har truffet på kjempelenge, spise pinnekjøtt og pepperkaker, se på tv hjemme i stua til mamma og pappa, ha på fine kjoler, danse, drikke sjampis og drikke kaffe på gamle stamsteder. Herregud, som jeg gleder meg! Er det rart desember er favorittmåneden min? (Når dette blir postet har mye av dette sikkert skjedd allerede. Det betyr: Ha en fin romjul, og weeee, snart er det nyttårsaften!)

1 kommentar:

Sandra sa...

God jul og godt nyttår! :)