mandag 9. mai 2011

Dag fem og om å glede seg til festival

Jeg skrev tjue sider, deretter tok jeg helg, gikk 1,9 mil i skogen, besøkte bokantikvariater og spiste softis i Tvedestrand, kjente vinden i håret på rullesteinsstranden på Hove og gikk rundt i skogen der, og jeg hadde denne merkelige følelsen som kom av at det ikke var noe der, ingenting, ingen scener, ingen boder med bandmerchandise, øl og hummuskubber, ingen gjerder, ingen lamper i trærne, ingen mennesker; de eneste gangene jeg har vært der før har jeg vært på festival, hatt armbånd rundt håndleddet og enten skittent hår eller saltvannshår, levd på knekkebrød, pålegg på tube og mengder med alkohol som jeg aldri har vært i nærheten av å klare utenom festival, det er som om kroppen blir forvandlet i det jeg entrer festivalcampingen, som om den blir uslåelig; jeg blir aldri fyllesyk på festival, ikke trenger jeg å sove heller og det er knapt så jeg føler sult og jeg glemmer å spise, kommer hjem to-tre kilo mindre og tar årets beste dusj, ser bokstavelig talt skitten renne ned i sluket, og dette tenkte jeg i fjor at jeg hadde blitt for gammel til, det ble ingen festival, men i år har jeg blitt ung igjen, i år skal jeg på festival igjen, i år skal jeg igjen våkne opp i klamme telt og spise svett ost og danse på vei til dass og håpe på at jeg har papir i veska (i verste fall et festivalprogram), jeg skal igjen gå på tokt i morgengry og sjekke om noen har glemt igjen en boks øl (i verste fall en cider) noe sted eller skrape sammen de siste pengene mine og lure på om jeg kan kjøpe en øl og likevel ha råd til å komme meg hjem i morgen. Tenkte jeg da vi var på et nesten folketomt Hove i helgen. Siden ble det mandag morgen og jeg har ikke det minste lyst til å fortsette på de tyve sidene, jeg synes de er tåpelige, en miks av altfor store ambisjoner og dumme hyllester, mer enn jeg kan gi. Fire arbeidsdager har jeg brukt på å skrive tyve sider og så vil jeg ikke ha dem likevel, så blir jeg sittende og tenke hva har jeg skrevet, dette pisset her, jeg har mest lyst til å forkaste alt og begynne på noe nytt.

Ingen kommentarer: