mandag 24. mai 2010

Om makroner og detox

Detox dag 6. Jeg har spist avocado, avocado, avocado og rugbrød. Dessuten hadde jeg en redelig plan om å lage en couscoussalat med kikerter og bønner og rødløk og kirsebærtomater og agurk, men da jeg hadde vært inne på kjøkkenet en stund og skjønt at lukten av vått treverk i kombinasjon med mye vann under vasken betød at noe var galt, ble det ikke noe av middagsmaten den dagen. Og nå er kjøkkenet fult av plastposer og bøtter fulle av vann og EA går med skoene inne og jeg hater sko inne, for det er sykt ukoselig (men forståelig akkurat nå).

Fridag – jada.

Men anyways, jeg må røpe noe: jeg spiste et stykke sjokoladekake med kokos. Enda jeg er på detox. Men det er det eneste. Jeg får ta noen ekstra detoxdager enn de antall jeg egentlig skulle da. Hvilket var syv dager, en uke. Nå får jeg ta elleve dager i stedet. Det er jo mine egne regler. Jeg driver jo ikke med helsekostbutikkdetoxkurer. Tarmrensing og sånne mirakeldetoxpiller som en kan spise hver dag i en uke uten å måtte gi avkall på cheeseburgerne og colaen. Noe jeg leste om i Vita-katalogen som lå på pauserommet på jobb i går (mens jeg spiste rå brokkoli, hvitløksfylte oliven og soltørka tomat-hummus). Ugh, jeg skjønner ikke at de får lov til å kalle det detox en gang.

Noe som også ligger på pauserommet er et magasin for vinkelnere. Matbransjen får visst det tilsendt til seg. Uansett, det står masse om mat i det, og et av artiklene i dette magasinet handlet om franske makroner og om hvor hipt det er blant bloggere over hele verden, og jeg ler litt, for alle bloggene jeg har lest som har tatt et bilde av makroner eller sier at de elsker makroner fremstiller det jo som om det var de som oppdaget denne fantastiske tingen aller først. Jeg tør vedde på at noen av dem tilogmed aldri har smakt dem, men bare synes de ser fine ut på bilde.

Dagens fakta er forresten at franske makroner lages med italiensk marengs, for den er mye tykkere (eller noe) enn fransk marengs (!). Og at makronbutikker er blitt big business i København. Godt vi skal dit snart da, da trenger jeg ikke en gang å nevne makroner her for å være hip. Too hip for hipsters!

2 kommentarer:

Bloggefeita sa...

HAHAHAHAH! Eg ler meg ihjel av tittelen!!Kva har skjedd med kjøkkenrøyrane? Er dei snikmarkronifiserte?

ps: ny smiley: <3:)))))))

Kathleen sa...

Røyrane er ok fant me ut av, varmatvattenskrana er derimot lekk. Selve sluket også. Så no kan me ikkje ta oppvasken lenger. Kva gjer vi med det? Jo, me flyttar til et anna hus.