onsdag 12. november 2008

Mitt første møte med NAV

Jeg (og en random fyr til) kommer gående opp mot NAV-kontoret (som er et sted jeg allerede bare har utsatt og utsatt å gå til, med det resultat at jeg har pådratt meg et stadig voksende lån), avdeling Ung-Etat for dem mellom 18-24 år kl.11.54, og blir i døren jagd ut igjen fordi de "ikke åpner før kl.12 akkurat i dag". Klokken blir 12, jeg går inn døra og ser meg forvirret rundt før ei dame spør om hun kan hjelpe meg med noe og jeg sier at jeg ikke har noen sjanse til å betale første avdrag av studielånet (som er i februar) fordi jeg ikke har noen jobb. Damen sier så "Du har ikke vurdert å skaffe deg jobb da?". Jeg blir så paff av frekkheten og jeg føler meg så nedverdiget (jeg har jo ikke lyst til å være der) at jeg ikke rekker å svare før hun fortsetter å fortelle meg om nettstedene nav.no og finn.no (som om alle timene jeg brukte på disse sidene siden juli aldri har eksistert) og gir meg en liste over alle bemanningsbyråene i Kristiansand (jeg har vært innom halvparten allerede). Før jeg rekker å si at hun er ei jævla hore (nei, jeg er altfor høflig, jeg hadde aldri sagt det uansett, men jeg skulle ønske jeg hadde gjort det), kommer det en annen fyr og tar tak i henne og vips er jeg ikke lenger et aktuelt menneske å hjelpe, så jeg går ut av bygget og hadde ikke jeg hatt de folka jeg har rundt meg som jeg faktisk har, så hadde jeg kl.12.06 i dag gått rett til heroinsprøyte og prostitusjon.

20 kommentarer:

Julie sa...

For ei drittdame! Hva gjorde du etter det da?

Kathleen sa...

Jeg gjorde ikke noe mer, for jeg hadde en avtale med EA, men skal høre med Lånekassen i morgen.

Julie sa...

Du skal gå tilbake? Høres ut som en god ide.

Kathleen sa...

Ja, jeg må tilbake og håpe jeg får snakke med noen andre. Hun her gadd jo ikke snakke med meg. Faen ass, jeg er jo ikke akkurat høy i hatten når jeg kommer dit, kan ikke folk vise litt mer respekt. Jeg er jo ikke evneveik.

Julie sa...

I know. Du er ikke særlig brøytende på sånne ting egentlig, derfor er det jo viktig at sånne folk er imøtekommende mot alle. De vet jo ingenting om din bakgrunn(at du allerede har søkt masse jobber).

Kathleen sa...

Ja, jeg veeeet det så altfor godt, jeg er ikke noe flink til å kreve min rett.

Jeg er så provosert over denne behandlingen nå at jeg har sendt lerserinnlegg til avisen, men så kom jeg på at tenk om jeg skal mase enda mer og jeg må snakke med hun dama og hun har lest innlegget og IKKE vil gi meg penger fordi hun er sur på meg pga. min offentlige uthenging av henne!

Julie sa...

Hvis hun opptrer uprofesjonelt på jobben burde du jo klage på det! Synes det er bra jeg. Og hvis hun seinere skal være bitch må du bare kreve å få en annen saksbehandler. Hun forsto sikkert ikke at hun opptrådde feil, og da er det jo bra noen forteller henne det.

Kathleen sa...

Ja, og jeg tenker på dem som har det mye vanskeligere enn meg som kanskje blir møtt på samme måte. Jeg forstår jo at det finnes snyltere også, men for de fleste (vil jeg tro?) er det ikke noe stas å ikke ha noe arbeid og å måtte be om hjelp. Ja, ok, hun fortjener det, hele NAV trenger et spark.

Om ikke annet, så fikk jeg ihvertfall erfare litt av "Velferdsstaten i Norge" på egenhånd. Det er nemlig kapittelet jeg jobber med i sosialkunnskap akkurat nå (jeg har eksamen neste uke). Faktisk har jeg akkurat lest om unge, arbeidsløse vgs-dropouts.

Michaela sa...

Som framtidig sosionom så må du ikke hate alle da Kathleen! Noen kan jo faktisk vise seg å være oppegående mennesker :)

Michaela

Kathleen sa...

Michaela: Neida, jeg hater ikke alle, jeg har jo bare møtt hun her. Selv om flere jeg kjenner kan fortelle om negative episoder de har hatt også. Men jeg forstår jo veldig godt at de må være skeptiske også, siden det skjer så mye svindel. Jeg får håpe det går bedre neste gang (som er ganske snart)!

Anonym sa...

Ja, sikkert lett å være skeptisk. Eller kanskje hun bare hadde en dårlig dag. Men det er jo ingen unnskyldning for å være så... teit :P Huff, lykke til neste gang! Skriv åssen det går da :)

Michaela

Anonym sa...

Nu var jeg ikke der så jeg har bare din versjon og din opplevelse å holde meg til, og vet heller ikke om det ble sagt noe mer enn de få ordene du refererer.
Men det jeg kan si er at du antakelig har vært uheldig med personen du møtte som har ordlagt seg dumt, og sagt noe hun ikke hadde grunnlag for å si i et førstemøte i et mottak. NAV har relativt ofte brukerundersøkelser som viser at folk er meget fornøyd med møtet med NAV. Og så har du de som ikke er fornøyd, og opplever møtet slik som du har gjort. Og det er en del, det også.
Hva som er årsaken til at kommunikasjonen mellom bruker og nav-ansatt i noen tilfeller skjærer seg kan være mange. Og det kan man snakke om i dagevis. En blogg med meningsutvekslinger kan ihvertfall bli gående svært lenge...
Hvis jeg skal ta meg den frihet å gi deg et råd, må det være at du kontakter NAV igjen, og ber om en timeavtale med en saksbehandler som kan gi deg nødvenig rettledning og informasjon.
Å komme i en vanskelig økonomisk situasjon kan gjelde de aller fleste, enten det gjelder en voksenperson i et godt etablert arbeidsforhold, eller en nyutdannet som ikke har rukket å forankere seg i arbeidslivet ennå.
Stå på, du har krav på ei fair behandling, uansett hva utfallet måtte bli. :-))

Anonym sa...

NAV kan ikke hjelpe deg med annet enn å registrere deg som arbeidssøker, og hjelpe deg å finne en jobb (de er dessverre sjelden særlig hjelpsomme).
Hvis du mangler penger for å klare deg må du oppsøke Sosialkontoret, ikke NAV.

Kathleen sa...

^Nehei, det heter ikke sosialkontoret lenger, alt går under NAV. Før hadde vi Arbeids- og velferdsetaten OG sosialtjenesten, nå går de sammen under NAV. Se her: http://www.nav.no/page?id=1073743081

Og bra er det, for det er ikke først og fremst penger i hånden jeg vil ha, jeg VIL nemlig jobbe.

Og anonym 1: Jeg har for det meste hørt bare dritt om NAV. Selv folk som faktisk er kronisk syke har hatt trøbbel med å få de pengene de skulle ha fått.

Anonym sa...

Det er riktig at det heter NAV nå. Det er også riktig at noen har dårlige erfaringer. Og, mange av dem som hører om dårlige erfaringer fra andre kommer ofte til NAV og er forutinntatt og forventer ikke god behandling. Mange av disse gjør ei helt annen erfaring enn dem de har hørt om. Dessverre er det som oftest det som er dårlig som kommer frem i lyset og media, mens alle de som har positive opplevelser for sjelden gir sin versjon.
Tror det er viktig og riktig å ikke bare se på de negative sidene, mens også de postive.
NAV forvalter enorme beløp, er har mange hundre tusen henvendelser hver eneste år, og sett i et sånt lys er det utrulig få tilfeller som det settes fokus på.

NAV gir uendelig mye mer service og hjelp enn å kun hjelpe til med å registrere arbeidsledighet og gi sosialhjelp. Og, som jeg hevder i mitt første innlegg, så har du krav på samtale i enerom med saksbehandler for å legge frem ditt problem! Stå på jente!

Marianne sa...

Hei. Jeg har det samme problemet. Det er ikke at jeg ikke vil jobbe, det er det at jeg ikke får det til. I frebruar skal lånekassen ha veldig mange penger av meg, og jeg har ingen forutsetning til å skaffe dem.

(Jeg har bloggen En Ny Tid, men siden blogger insisterer på at jeg skal bruke blogger-kontoen min, så må jeg vel det da.)

Kathleen sa...

Anonym: Da jeg gikk til NAV hadde jeg ikke peiling på om de kom til å behandle meg dårlig eller ikke. Jeg hadde rett og slett ikke gjort meg noen tanker om det, jeg hadde ikke latt meg påvirke av noen.

Men jeg skal altså kreve min rett. Også fant jeg ut av at de har en vegg med kurs man kan delta på der, det hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje det er noe jeg kan gjøre der. Så jeg fant ut av NOE, ingenting er så galt at det ikke er godt for noe.

Marianne: Trodde jeg hadde fikset det der at man kunne poste kommentaerer uten Blogger-konto? :-/ Det der med at studielånet skal ha sine første penger allerede i februar var helt nytt for meg til inntil en uke siden. Herregud så stress det er å bli voksen.

Julie sa...

Kurs? Hvilke slags kurs?

Kathleen sa...

^Vet ikke ennå, jeg skal sjekke det ut. Ble fortalt om noe jobb-kurs-greier en gang. Vet ikke om alt er så nyttig, men det er i det minste bedre enn å gå rundt og gjøre ingenting. Forhåpentligvis er det nyttig for CV-en og da.

~SerendipityCat~ sa...

Fy flate..

Og til Anonym her som skriver at NAV ofte har brukerundersøkelser som viser at folk er fornøyde med NAV? Vel, du kan jo selv ta en titt på disse tallene: http://www.serendipitycat.no/?p=537

Når den generelle tilfredsheten med NAV har sunket siden 2006 og mange opplever å ikke bli møtt med respekt, er det ganske arrogant å påstå at folk er "meget fornøyd" med NAV er i beste fall uvitende.

(Det er forøvrig NAV selv som rapportere de dårlige tallene i undersøkelsen jeg viser til, som er fra våren 2008).

Vi ser i ganske mange kommentarfelt nå at NAV-ansatte og andre forsøker å snakke bort brukernes erfaringer med utsagn som "veilederen hadde nok en dårlig dag", "du var sikkert uheldig", "husk at de er i omstilling", "de fleste har positive erfaringer" etc. etc. Det synes jeg ikke vi skal finne oss i, når det foreligger undersøkelser som så klart viser at det er et større mønster i dette.