mandag 1. januar 2024

Litteraturåret 2023 og et litterært nyttårsforsett for 2024

Som vanlig er jeg sent ute med oppsummeringen av litteraturåret, rett og slett av den grunn at det ikke ville falle meg inn å kåre årets bøker før jul når det byr seg så mange anledninger til å lese de to siste ukene av året. Hvem vet, kanskje er det da jeg leser årets beste roman eller årets bok skrevet av en mannlig forfatter? Det var jo like før jul jeg fikk en stabel bøker skrevet av mannlige forfattere, og det kunne jo tenkes at en av dem ville havne høyt opp i kåringa. 

Apropos menn, så leste jeg 88 bøker i 2023, hvorav 15 av dem var skrevet av en mann. Det gir en kvinneandel på 83 %, hvilket er enda høyere  enn i fjor. Da kan det kanskje gledes at mitt litterære nyttårsforsett for 2024 er å lese minst 44 bøker skrevet av menn. Dette skal jeg forsøke å skrive om her, slik at planen ikke går opp i røyk. Hvis ikke dette får opp andelen, så vet ikke jeg. 

Men først, oppsummeringen! 


Årets norske roman 
Det tredje riket av Karl Ove Knausgård

Årets oversatte roman 
Territory of Light av Yuko Tsushima
Bobler: Tornetrekkeren av Hiromi Itō

Årets debutant 
Exciting times av Naoise Dolan
Bobler: Slemme jenter av Monica Goksøyr 

Årets bok som stod i hylla i årevis før jeg endelig fikk lest den i år
Birds in tiny cages av Barbara Comyns 

Årets skuffelse 
The Joy Luck Club av Amy Tan 
Bobler: My Dark Vanessa av Kate E. Russel

Årets novellesamling 
Slemme jenter av Monica Goksøyr

Årets barnebok 
Verden sa ja av Kaia Dahle Nyhus

Årets dårligste 
Abida Raja - Frihetens øyeblikk av Håkon F. Høydal
Bobler: Halvt urne, halvt gral av Melanie Kitti

Årets bok skrevet av en mannlig forfatter 
Det tredje riket av Karl Ove Knausgård 

Årets sakprosa
Anteckningar från en ö av Tove Jansson 
Boblere: A Small Place av Jamaica Kincaid, Et liv i redningsvest av Sumaya Jirde Ali 

Årets klassiker 
Sentrert ridning av Sally Swift 

Årets pageturner 

Girl, Woman, Other av Bernardine Evaristo
Boblere: Exciting times av Naoise Dolan, Yellowface av Rebecca F. Kuang

Årets poesi 
Profeten av Kahlil Gibran

Årets oppdagelse
Jamaica Kincaid 
Bobler: Profeten av Kahlil Gibran, og Ole Paus og Ketil Bjørnstads tonesetting av diktene. 

Årets engelskspråklige 
The Autobiography of My Mother av Jamaica Kincaid 
Bobler: Intimacies av Katie Kitamura, Lucy av Jamaica Kincaid

Årets skandinaviske roman 
Andromeda av Therese Bohman og Keiseren av Portugalia av Selma Lagerlöf (sorry, men jeg nekter å velge - eller så kan vi si at Bohmans er årets skandinaviske samtidsroman og at Lagerlöf er årets skandinaviske klassiker)

Årets roman 
Jeg har ikke lyst til å velge, så det får bli en 5 på topp liste i år: 
1. The Autobiography of My Mother av Jamaica Kincaid
2. Terrirtory of Light av Yuko Tsushima
3. Andromeda av Therese Bohman
4. Lucy av Jamaica Kincaid
5. Keiseren av Portugalia av Selma Lagerlöf

En nydelig bunke!

En annen fin ting som skjedde i i 2023, var Jon Fosses Rinkeby-besøk. Jeg tror jeg har lest VG-artikkelen om besøket åtte, ni ganger fordi jeg ble så glad av den. Mer slikt, og mindre av andre ting i det kommende året. 

E og The Autobiography of My Mother.

Ingen kommentarer: