fredag 23. juli 2010

Prosjekt 5/6 om dagen: dag 1 og dag 2

Jeg anbefaler deg å lese dette først, hvis du ikke allerede har gjort det og vil lese dette innlegget.

DAG 1

1. Ett glass økologisk multifrugtjuice. Som nevnt tidligere.

2. Smoothie med blåbær og appelsin. Denne kjøpte jeg et sted hvor jeg så at den ble blendet sammen av appelsinjuice, frosne blåbær og... sirup! Sykt teit. Smoothie burde nesten være et beskyttet ord, sånn at ingen som putter sirup oppi fruktdrikk kan kalle det smoothie. Uansett, blåbær er supersunt og proppa av antioksidanter, og appelsin er full av c-vitaminer.

3. Gresk salat. Altså en haug salat, agurk, rødløk, galiamelon og tomat (og fetaost). Jeg vet egentlig ikke hva som er så sunt med de tre første der, men jeg vet ihvertfall at det er langt fra usunt. Dessuten inneholder tomater lykopen, og det minsker sjanser for kreft. Faktisk er tomater STAPPA av lykopen.

4. Blåbærsmoothie. (Det stod det på etiketten, men inneholdt mer pære og eple enn blåbær.) Denne var deffo uten sukker, men pasteurisert. Altså kokt til et visst punkt på gradestokken før den har blitt nedkjølt igjen, og følgelig mistet en mengde av sine opprinnelige vitaminer og andre sunne greier. Men likevel, blåbær kan ikke skade.

5. En banan.

6. En halv avocado pluss noen cherrytomater på knekkebrød. Jeg teller dette som én frukt og grønt, avocado er det jo masse mat i.

Yeah, ser ut til at jeg klarte 6 om dagen på dag 1 av dette lille forsøket mitt, og skulle det være noen tvil om en av disse antall frukt og grønt er litt lite, så spiste jeg salat og tomat inni en falafelrull senere denne dagen, og det er så lite at det ikke kan tells som én frukt og grønt, men det er i hvertfall nok til å fylle ut denne listen hvis noen skulle komme til å si at den ikke holder som 6 om dagen.


DAG 2

1. Et glass appelsinjuice. Fra konsentrat.

2. og 3. To glass ananas-, banan- og kokosnøttsmoothie. Verken fra konsentrat eller pasteurisert eller noe. Denne er deffo sunn!

4. Spinat- og fetaostpai. Denne er under tvil. Veldig tvil. Faktisk så under tvil at jeg egentlig ikke burde skrive det en gang, siden det eneste som kan counte som frukt og grønt i en slik pai er spinaten. Og spinat tar ikke mye plass av en pai uansett hvor mye spinat man har oppi. Hadde den vært sunn, hadde det ikke vært en pai, men spinatstuing i paiform.

5. Diverse paprikaskiver (på knekkebrød) og selleristenger. Dette skal man ikke kimse av, for paprika er stappa av A-vitaminer og det er bra for tørr hud. Jeg har alltid tenkt at paprika er en tullegrønnsak i samme kategori som agurk og salat, men nå er den visst ikke det likevel. Den er sunn. Dessuten spiste jeg ganske mange knekkebrød med pesto og paprikaskiver. Og tomatpålegg og paprikaskiver. Og geiteost og paprikaskiver. Jeg forventer digg hud innen dagen er omme.

Det var det. Jeg klarte bare 5 om dagen på dag 2, hvilket er ok, det fyller jo den norske standarden. Men for å være helt ærlig, så tror jeg egentlig ikke paien telles som én hel frukt & grønt. Jeg kann unnskylde meg med at denne dagen var jeg fyllesyk, og min kjæreste også. Vi måtte bare spise pai. Kanskje det hjelper å si at vi lagde den fra scratch? Jeg knuste tilogmed egg.

Nr. fem er også litt under tvil. Jeg spiste mange knekkebrød, men ikke nok til at det ble en hel paprika. Jeg spiste jo faktisk knekkebrød med bare peanøttsmør på også. Det går ihvertfall ikke nå som jeg har funnet ut at danskenes 6 om dagen betyr 600 gram frukt og grønt*. Jeg spiste ikke 100 g paprika og selleri. Ikke 100 gram spinat heller. Denn dagen når dessverre ikke opp.

Jeg ser også ut i fra to dager at jeg fyller ut 5/6 om dagen med flere frukter enn grønnsaker. I den norske 5 om dagen mener de jo at helst bare to av dem skal være frukt, mens tre av dem skal være grønnsaker. Den danske 6 om dagen derimot mener at det er det samme om 6 om dagen fylles med mest frukt eller mest grønt.



*Vi syklet forbi en 6 om dagen-platat hos en grønnsakshandler. Ea hadde rett, den spilte på sex.

Ingen kommentarer: