fredag 15. mars 2013

7 helgetips

Jeg trenger sjeldent tips til ting å gjøre, for hele livet mitt består av å lese bøker og gå rundt i naturen, og det blir man jo aldri lei av. Eller? Kanskje det er nettopp det jeg trenger. Uansett tenkte jeg at jeg skulle gi noen helgetips. Snart er det jo påskeferie også. Ferie (les: fri) kan jo gjøre ethvert menneske gal i hodet. Hadde det vært opptil meg skulle helgen vært halvparten så kort.

Værsågod.


1. Jeg fikk hang-up på denne sangen og videoen nylig. Har du sett den før, skader det ikke å se/høre den igjen. Sykt kul!



2. Ingenting er bedre enn frokost, og knapt noe i verden er bedre enn nybakt brød med gulost og en skive paprika. (Knausgård skriver tre sider om dette i Min kamp 6 forresten.) Så: Bak brød! (Noen ganger glemmer man at det finnes sånne fantastiske ting, før man blir minnet på det.)




3. Det er jo ikke til å komme bort fra at jeg må gi noen lesetips også. Tema: Latin-Amerika. Sett fra nordmenns øyne, men la gå. Veien til Barranquilla av Thomas Hylland Eriksen og Tequiladagbøkene av Morten A. Strøksnes. Korte nok til å komme seg gjennom i løpet av en helg. Kom ut av den hakket mer kunnskapsrik.

4. Befinner du deg i Bergen for tiden kan du se teaterforestillingen Shakespeares samlede verker (lett forkortet) på Den Nationale Scene. Jeg så en prøveforestilling av den for et par uker siden. Vulgær, men morsom! (Jeg vil forresten også slå et slag for å informere om at det faktisk ikke er så dyrt å gå på teater som mange gjerne tror. Ihvertfall ikke hvis man er student. Koster omtrent det samme som en kinobillett.)

5. Apropos kino, jeg syntes Cloud Atlas var skikkelig spennende. Jeg likte den så godt at jeg fikk lyst til å lese boka (særlig de der future-greiene fascinerte meg). Og apropos bok og film, jeg kan også anbefale filmen The Perks of Being a Wallflower hvis du ikke allerede har sett den.

6. Smågodt til under 7 kr pr. hekto på Rema 1000. (Dessuten: Smågodt til litt over 7 kr på Rimi, og til 10 kr på Narvesen.)

7. Den korte, men treffende teksten til Johanne Magnus om å være ung gamlis. Kjenner meg altfor godt igjen. (Anbefaler forresten hele bloggen hennes, sånn generelt.)

Selv skal jeg spise vannmelon, glede meg over det fantastiske valget jeg har tatt om hva jeg skal gjøre til høsten, og lese videre i Kjersti Annesdatter Skomsvold Monstermenneske.

God helg!

4 kommentarer:

Johanne Magnus sa...

Stas at du anbefaler gamlis-teksten min! Utrolig kjekt å få tilbakemelding:-)Ellers mange gode helge-tips!

Anonym sa...

Kjenner meg litt igjen i det der. Menmen. God helg!

Haruhi sa...

Jeg følger tips 3. Så Teguiladagbøkene i nyhetshylla på biblioteket, og tenkte på deg (og på en tekst om haifiske, som Strøksnes har skrevet i Granta), nå skal jeg bruke helga på en mental mexicotur. Gleder meg!

Sandra sa...

Haha, husker jeg hadde dilla på den låta av M.I.A. da den kom ut. Kul jente, ass! :)